Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Byrån bakom de stönande soptunnorna: ”Ett nytt sätt att tackla ett uråldrigt problem”

Publicerad: 10 juni 2022, 11:28

En av de talande soptunnorna.

Foto: Johan Nilsson/TT

De snusktalande soptunnorna i Malmö har tagit i hela Sverige med storm. Men vilken byrå ligger bakom idén? Det kan Resumé nu avslöja.


Ämnen i artikeln:

BBDO NordicsMalmö StadKampanjUtomhusreklamNyheter

I Malmö stad har man placerat ut ett par talande soptunnor på Davidshallsbron vid Gamla staden. När Sydsvenskan pratade med Marie Persson, som är sektionschef på fastighets- och gatukontoret, berättade hon att man valt ett humoristiskt grepp.

– Den första uppgiften vår kommunikation behöver lösa är att få folk att lyssna på vad vi har att säga, vilket är svårare än vad man kan tro. Denna gång testar vi ett nytt humoristiskt grepp för att få ut vårt budskap, eftersom nedskräpning är en viktig fråga för oss, säger hon till Sydsvenskan.

Soptunnorna har lånat röst av en känd malmöit men man har inte velat avslöja vem, och soptunnan använder sensuella fraser som ”Aahh, det där var galet skönt”, ”Åh, precis där ja”, och ”Mmm mer”, och de tunnor som inte pratar pryds av klistermärken.

Efter lite luskande så kan Resumé berätta att det är BBDO Nordics som fått uppdraget av Malmö stad. I ett mejl skriver Allex Olsson, planner på BBDO, att man fått i uppdrag att få bukt med stadens nedskräpningsproblematik.

Varför bestämde ni er för tillvägagångssättet med stönande soptunnor?
– Att människor inte orkar ta hand om sitt skräp är ett problem som årligen kostar skattebetalarna 2 miljarder kronor, och har förödande effekter för både samhället och miljön. Det finns massvis av soptunnor i Malmö, så egentligen borde detta inte vara ett problem. Faktumet är att beteendet att skräpa ner i grund och botten är något irrationellt. Det är förmodligen också därför tidigare kampanjer med rationella argument inte har gett önskad effekt.

Vad tyckte Malmö stad om det - krävdes det lite övertygning?
– Malmö stads driv för att lösa nedskräpningsproblematiken är vad som lett oss till där vi är nu. Jag skulle säga att vi sedan dag ett har utmanat varandra för att hitta nya angreppssätt mot ett uråldrigt problem. Precis som det ska vara! 

Elin Wikberg är copywriter på BBDO och har medverkat i projektet.

Kommer det bli fler soptunnor än de två som redan står ute?
– Den som håller ögonen öppna får se vad som händer härnäst, säger hon.

Men vem är det då som har spelat in röstmeddelandena? Det vill inte Elin Wikberg avslöja.

– Vi har sett heta diskussioner på sociala medier där några har gissat rätt. Men vi kan säga så mycket som att det är fler än en profil som har lånat ut sin röst, men vilka de är har vi valt att inte berätta. Vårt fokus ligger på att lösa problemet – inte på vem eller vilka det är som har lånat ut sin röst.

LÄS OCKSÅ: Kreativitet är en viktig ingrediens i offentlig kommunikation: ”Gamla riktlinjer är inte alltid till hjälp” 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.