Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 14 Maj 2020, 09:52
Med värmen slutar många svenska storstadsbor att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Byrån Strays har på eget initiativ tagit fram en kampanj som manar till eftertanke.
Ämnen i artikeln:
CoronavirusetFärsk statistik från Kantar Sifo, på uppdrag av MSB, visar att 5-10 procentenheter av svenskarna har, i samband med minskade fall och varmare väder, slutat följa flera av Folkhälsomyndighetens råd. Beteendet riskerar att orsaka ett trendbrott i den positiva utveckling vi sett den senaste tiden.
Svenskarna kan därför behöva påminnas om att agera med större försiktighet och följa Folkhälsomyndigheten och statsepidemiolog Anders Tegnell.
Men att be någon byta bord till ett längre bort, neka en handskakning eller avråda onödiga resor kan resultera i en känslig diskussion och dessutom bryta mot ”svenska normer” anser den kreativa byrån Strays. Kampanjen ”Tegnell it like it is” är gjord med bakgrund av detta: ett paket av ljudfiler, gif:ar och bakgrundsbilder till mobilen för att hjälpa svenskarna att påminna varandra om att vara försiktiga, utan att behöva tumma på den goda stämningen.
– Med ”Tegnell it like it is” låter vi Anders Tegnell tala för dig, i sociala medier och i den fysiska världen, så du inte behöver, säger Arvid Gradin, medgrundare Strays i en kommentar.
”Tegnell it like it is” finns att ladda hem i sin helhet på kampanjsidan.
Koncept och idé: Strays
Press: Nicole von Baumgarten
Utveckling: Beetroot
Ljudsättning: Anton Toorell
Ämnen i artikeln:
Coronaviruset