Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Call of Duty gömmer meddelande i Östersjön

Publicerad: 5 November 2020, 10:07

Pr-byråns grepp för datorspelet ska väcka användarnas lust att lära sig mer om historien.


Ämnen i artikeln:

SamsungWenderfalck

Wenderfalck och speldistributören Activision har gömt ett dolt meddelande under ytan i Stockholms skärgård – 39 år efter den historiska händelsen när ubåten U 137 strandade på svenskt territorium. Syftet med det kryptiska meddelandet är att inspirera spelare att lära sig mer om historien – det är nämligen en central del i det kommande spelet Call of Duty: Black Ops Cold War. I spelets berättelse blandas verklig historia och fiktion och tar avstamp i kalla krigets mystiska underrättelseverksamheter i början av 1980-talet.

Meddelandet utplacerades den 27 Oktober på årsdagen av när den sovjetiska ubåten U gick på grund utanför Karlskrona. Händelsen blev startskottet för en våg av konspirationsteorier, men också politisk debatt om vad som sker under vågorna på Östersjön som kom att pågå under ett drygt decennium. Händelsen fick även civila svenskar att ge sig ut i båtar på jakt efter främmande ubåtar.

Det som har placerades under vatten i förra veckan är något annat. Det dolda meddelandet har placerats på koordinaterna 59°2'43.4”N 18°20'6.5”E på fem meters djup. Endast de med rätt utrustning får möjligheten att uppleva och läsa meddelandet då det enbart kan läsas av med hjälp av ekolod. 

Få spelare bedöms vara är tillräckligt gamla i dag för att ha egna minnen från händelserna som ägde rum under 1980-talet och kalla kriget, en epok som ä skådeplats för det kommande spelet. En kalla kriget-historia i gränslandet mellan fakta och fiction

– Precis som vi hämtar inspiration från verkliga livet för att skapa en engagerande spion-thriller, tror vi att spel kan inspirera människor att lära sig mer om verklighetens historia också, säger Dan Vondrak, senior creative director på spelutvecklaren Raven Software i en kommentar. 

Här kan ni se en video från aktiveringen.

Arbetsgrupp

Activision:

Stefan Bonnevier,  Nordic PR Specialist Nordics, Activision

Siri Jansson, Nordic Brand Manager Call of Duty, Activision

 

PR-byrå: Wenderfalck:

Peter Andersson, Kundansvarig

Sebastian Andersson, Projektledare

Nils Nyebølle, Produktionsledare

Benjamin Brodin, PR-konsult

David Furberg, PR-konsult

Joel Klasén, Designer

Adam Radi, AD

Daniela Westmark, Copywriter

Frida Lind, PR-kreatör

Petter Rudwall, CD

Filmproduktion: Oceanfilm

Fotograf: Gustaf Waesterberg, Waesterberg Photography

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SamsungWenderfalck

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.