Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Cancerfonden lyfter människors upplevelse av ett cancerbesked

Publicerad: 18 maj 2021, 09:27

Var befann du dig när du fick ett cancerbesked? Minns du det? Cancerfonden fick stor respons när de ställde frågan till sina givare. I samband med att organisationen fyller 70 år gör man kommunikation utifrån insamlade platser och berättelser. Bakom kampanjen står Reform Act.


Ämnen i artikeln:

CancerfondenReform Act

Cancerfonden grundades 1951. Med forskningens framsteg har innebörden av ett cancerbesked förändrats och dubbelt så många överlever i dag jämfört med för 70 år sedan. Upplevelsen av själva sjukdomsbeskedet är däremot lika drabbande. Många minns exakt var de befann sig, vad de gjorde och hur det kändes. Detta blev utgångspunkt i den kampanj Reform Act har varit med och tagit fram i samband med Cancerfondens 70-årsjubileum.

– Det finns många sätt att stödja kampen mot cancer. Ett av dem är att dela med sig av sina erfarenheter, som andra kan finna stöd och tröst i. När vi frågade våra givare om de kom ihåg platsen där de tog emot ett cancerbesked, blev responsen större och mer gripande än vi hade kunnat föreställa oss. Fram till i dag har vi fått in nästan 700 platser över hela Sverige, var och en med sin unika berättelse och röst, säger Anders Widlund, kampanjansvarig på Cancerfonden i en kommentar.

Ett urval av berättelserna används i en bredare kommunikationsinsats – digitalt, i dagspress och genom podcasten ”Beskedet” som lanseras i juni. På två platser i Stockholm och en i Göteborg kommer inkomna berättelser matchas med befintliga utomhustavlor, så att hela berättelserna kan förmedlas där de faktiskt utspelade sig i verkligheten. Sidan Cancerfondens hemsida samlas alla platser och berättelser i kampanjen.

– Det har varit en dröm att jobba med det här uppdraget, men också lite av en logistisk utmaning. Bara att göra ett urval från så många fantastiska bidrag har varit svårt. Att sedan hantera dokumentationen av platser över hela Sverige på distans, förvisso tryggt genomförd av fotograf Daniel Blom, och få allt rätt satte arbetsgruppen på prov. Men vi är väldigt stolta över slutresultatet, och jag har blivit lite bättre på Excel, säger Martin Drejenstam Johansen, copywriter på Reform Act i en kommentar.

 

 

Arbetsgrupp

Reform Act

Gustav Holm, art director

Martin Drejenstam Johansen, copywriter

Malin Åkersten, creative director

Anna Lundeborg, strateg

Jakob Ohlsson, strateg

Marie Kuylenstierna Nodbrink, produktionsledare

Mia Kleist, projektledare

Mikael Arman, projektledare

Relevance

Josefine Fors, digital strateg

Acne

Daniel Blom, fotograf

Cancerfonden

Anders Widlund, projektledare marknad

Jonas Asp, digital redaktör

Tobias Vestergren, kommunikationsstrateg

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

CancerfondenReform Act

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.