Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Cancerfonden tillbaka med ny känslosam film: ”Cancerbesked ställer livet på sin spets”

Publicerad: 8 april 2022, 12:35

Tillsammans med King har Cancerfonden gjort flera uppskattade kampanjer, bland annat blev Thomas Stenströms låt ”Ser du månen där du är ikväll” en megahit. Nu kommer ännu en uppföljare med en ny familjekonstellation i fokus.


Ämnen i artikeln:

CancerfondenKingColonyGiants & Toys

Filmen fokuserar på relationerna i en ny familjekonstellation. Ett par som träffas på en danskurs lite senare i livet och flyttar ihop. Kvinnan har sedan tidigare en tio-årig dotter som plötsligt får en ny familjemedlem att förhålla sig till. När kvinnan får cancer ställs allas relation till varandra på prov. 

– I den här filmen skildrar vi en ny slags familjekonstellation där bonuspappan och dottern, som egentligen inte valt varandra, ställs inför en livsomvälvande situation och måste hitta ett sätt att vara i den tillsammans, säger Pontus Ekström, copywriter på King.

Den nya filmen ”Rör vid mig” lyfter den dystra statistiken att en av tre får cancer, men alla drabbas. Kvinnans cancerdiagnos väger tungt både på henne och hennes nära och kära.

– Ett cancerbesked ställer ofta livet på sin spets, och vänder upp och ner på tillvaron. Både för den drabbade men även för alla närstående. Det tycker jag skildras väldigt fint även i den nya filmen. King har än en gång lyckats tolka och förmedla vårt budskap En av tre får cancer men alla drabbas, säger Veronica Espmark, Insamlings- och marknadschef på Cancerfonden.

”Ser du månen där du är ikväll”, som togs fram med Thomas Stenström för en tidigare reklamfilm för Cancerfonden, blev en megahit och har över 28 miljoner strömningar. Även i denna film är musiken viktig: Inger Östs hitlåt från 1973, ”Rör vid mej”, är ledmotiv. Alla intäkter som låten får kommer dessutom gå till Cancerfonden.

Kampanjen drar i gång i dag, fredagen den åttonde, och kommer visas på Stureplan som premiär. Sedan även på tv, bio och online.

Filmen är skapad av King och Cancerfonden tillsammans med Giants & Toys och Marcus Sundqvist från Colony.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare: Cancerfonden

Anders Widlund – Marknadsstrateg

Veronica Espmark – Insamlings- och marknadschef

 

Byrå: King

Adam Gäfvert – Art Director

Pontus Ekström – Copywriter

Per Wilson – Strateg/Projektledare

Casper Broomé – Planner

Åsa Edgren – Produktionsledare

Sunit Mehrotra – Kundansvarig

Frank Hollingworth – ECD

Marcus Sundqvist – Byråproducent / Colony

 

Produktionsbolag: Giants & Toys

Ian Isak – Regissör

Robin Asselmeyer – DOP

Ogi Curcic – Klippare

Niklas Jakobsson – Producent

Josephine Strindberg – Produktionsledare

Calle Isberg – Exekutiv Producent

 

Skådespelare:

Gereltsetseg Vandantseren

Sora Elding

Björn Augustsson

 

Artist:

Inger Öst – Warner Music

 

Musik: Juan Carlos Calderon Lopez De Arroyabe

Text: Britt Lindeborg

© Universal Music Publishing

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.