Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 8 april 2022, 12:35
Tillsammans med King har Cancerfonden gjort flera uppskattade kampanjer, bland annat blev Thomas Stenströms låt ”Ser du månen där du är ikväll” en megahit. Nu kommer ännu en uppföljare med en ny familjekonstellation i fokus.
Filmen fokuserar på relationerna i en ny familjekonstellation. Ett par som träffas på en danskurs lite senare i livet och flyttar ihop. Kvinnan har sedan tidigare en tio-årig dotter som plötsligt får en ny familjemedlem att förhålla sig till. När kvinnan får cancer ställs allas relation till varandra på prov.
– I den här filmen skildrar vi en ny slags familjekonstellation där bonuspappan och dottern, som egentligen inte valt varandra, ställs inför en livsomvälvande situation och måste hitta ett sätt att vara i den tillsammans, säger Pontus Ekström, copywriter på King.
Den nya filmen ”Rör vid mig” lyfter den dystra statistiken att en av tre får cancer, men alla drabbas. Kvinnans cancerdiagnos väger tungt både på henne och hennes nära och kära.
– Ett cancerbesked ställer ofta livet på sin spets, och vänder upp och ner på tillvaron. Både för den drabbade men även för alla närstående. Det tycker jag skildras väldigt fint även i den nya filmen. King har än en gång lyckats tolka och förmedla vårt budskap En av tre får cancer men alla drabbas, säger Veronica Espmark, Insamlings- och marknadschef på Cancerfonden.
”Ser du månen där du är ikväll”, som togs fram med Thomas Stenström för en tidigare reklamfilm för Cancerfonden, blev en megahit och har över 28 miljoner strömningar. Även i denna film är musiken viktig: Inger Östs hitlåt från 1973, ”Rör vid mej”, är ledmotiv. Alla intäkter som låten får kommer dessutom gå till Cancerfonden.
Kampanjen drar i gång i dag, fredagen den åttonde, och kommer visas på Stureplan som premiär. Sedan även på tv, bio och online.
Filmen är skapad av King och Cancerfonden tillsammans med Giants & Toys och Marcus Sundqvist från Colony.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Uppdragsgivare: Cancerfonden
Anders Widlund – Marknadsstrateg
Veronica Espmark – Insamlings- och marknadschef
Byrå: King
Adam Gäfvert – Art Director
Pontus Ekström – Copywriter
Per Wilson – Strateg/Projektledare
Casper Broomé – Planner
Åsa Edgren – Produktionsledare
Sunit Mehrotra – Kundansvarig
Frank Hollingworth – ECD
Marcus Sundqvist – Byråproducent / Colony
Produktionsbolag: Giants & Toys
Ian Isak – Regissör
Robin Asselmeyer – DOP
Ogi Curcic – Klippare
Niklas Jakobsson – Producent
Josephine Strindberg – Produktionsledare
Calle Isberg – Exekutiv Producent
Skådespelare:
Gereltsetseg Vandantseren
Sora Elding
Björn Augustsson
Artist:
Inger Öst – Warner Music
Musik: Juan Carlos Calderon Lopez De Arroyabe
Text: Britt Lindeborg
© Universal Music Publishing