söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Carina och Erik Berg spelar Förspelet i ny kampanj från Nordax Bank

Publicerad: 29 november 2022, 14:15

Carina och Erik Berg spelar förspelet i en kampnj med Nordax Bank

Nu tar Nordax Bank mer ansvar för Sveriges relationer och lanserar Förspelet – ett kortspel som ska hjälpa par komma i gång för att prata pengar med varandra.

Ämnen i artikeln:

NyheterKampanjNordaxCarina BergWikberg&Frisk

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Tidigare i höst lanserade Nordax Bank det nya begreppet Lustonomi i en kampanj där man uppmuntrade gifta par och sambor att reda ut sina ekonomiska issues för att öka lusten i relationen.

En ny undersökning från Novus och Nordax Bank visar att var fjärde svensk tror att deras relation kommer påverkas negativt av lågkonjunkturen. Var sjunde tror att sexlivet påverkas negativt om man inte pratar ekonomi med sin partner – dubbelt så många kvinnor som män. 

– De flesta familjer kommer nog behöva prioritera hårdare än vanligt bland utgifterna den närmsta tiden och då är det så klart viktigt att detta görs rättvist. Det kan ju inte bara vara den ena partnern som ställer om. Är man då inte van vid att prata pengar kan det vara svårt att veta var man ska börja, ingen vill ju uppfattas som snål och tråkig. Då kan Förspelet vara ett bra sätt, säger Hanna Belander, marknadschef på Nordax Bank. 

Förspelet är ett kortspel med 66 frågor som ska hjälpa par att få till ett öppet och ärligt samtal om den gemensamma ekonomin. Frågorna behandlar allt från ekonomiskt bagage, till vad man stör sig på hos den andra och vad man drömmer om i framtiden. För att visa hur det går till har Nordax Bank låtit Carina och Erik Berg testa spelet.

– Det finns garanterat något som skaver hos de flesta par när det gäller pengar. Kanske tycker man att den man lever med har alldeles för dyra vanor eller så har man har olika syn på vad man ska dra in på för kostnader. Och nu när vi rusar rakt in i lågkonjunktur är det extra angeläget att kunna prata om detta. Kanske inser man att man faktiskt går i gång lite på den gubbsnåla sidan helt plötsligt, som för Carina och Erik, säger Hanna Belander. 

Förspelet kommer släppas i begränsad fysisk upplaga, men finns tillgänglig digitalt här. Spelet och kampanjen kommer rulla i digitala kanaler, samt på SJ-tåg, radio och OOH under december och början av nästa år. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp:

Nordax Bank:

Felix Holfve - Creative Director

Robin Sjöblom - Creative Director

Hanna Belander - CMO & creative

Jonas Axblom - Social Media & Campaign Strategist

Malin Thell - Marketing Coordinator

Anna Berg - Content manager

Max Lundmark - Senior Digital Marketing Specialist

 

Wikberg&Frisk

André Frisk, Founding Partner

Linda Lingstedt, PR-konsult

Elvira Andersson, PR-konsult

 

Brand New Content

Kreatör/manus/regi: Henrik Wahlström

Exekutiv producent: Klas Lindberg

Fotograf/postproduktion: Erik Hassel

 

Mediabyrå: MediaCom

Digital byrå: Precis Digital

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev