Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Carlsberg sänker en hel bar i sommarkampanj

Publicerad: 19 juli 2022, 12:18

Att sänka en öl betyder oftast inte att man ställer ner en hel bardisk på havets botten. Men det är precis vad Carlsberg har gjort för kampanjen ”Don't drink and boat”.


Ämnen i artikeln:

CarlsbergNyheter

Att köra rattfull är ingen bra idé, varken på land eller till sjöss. Men under sommarmånaderna är det fler svenskar som ger sig ut till havs för att njuta av värmen, och i samband med det så ökar drunkningslarmen - ofta är alkohol inblandat. Enligt statistik från Transportstyrelsen har mer än varannan person som omkommer i fritidsbåtsolyckor alkohol i blodet (2011-2020).

Därför uppmanar Carlsberg svenskarna att inte dricka och åka båt. Kampanjen ”Don't drink and boat” illustreras med en undervattensbar, den sista rundan på havets botten. För det är där som den som kör båt alkoholpåverkad riskerar att hamna.  

– Som ledande bryggeri och distributör av alkoholhaltiga drycker har vi ett ansvar för hur våra drycker konsumeras. Vår ambition med undervattensbaren är att den ska bli en viktig påminnelse om att avstå alkohol till sjöss, och i stället välja ett alkoholfritt alternativ, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Baren har sänkts ner utanför krogen Göstas fisk och Smögens fiskauktion, och finns tillgänglig för allmänheten att beskåda. 

Det var 2006 som Carlsberg Sverige satsade stort på Carlsberg Alcohol Free, och undersökningar visar att allt fler svenskar faktiskt väljer alkoholfria alternativ. Numera dricks det drygt 20 miljoner liter alkoholfri öl i Sverige varje år.   

Bild 1/2  

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

CarlsbergNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.