Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Cdon räddar julen hos de som inte har något alls i nytt initiativ

Publicerad: 3 December 2020, 10:13

Cdon samarbetar med hjälporganisationen Giving People i sin första kampanj ihop med Ehrenstråhle.


Ämnen i artikeln:

CDONEhrenstråhle

”Rädda julen” lanseras inför årets stora shoppingsäsong. Kampanjen fylls av riktiga önskelistor och tuffa levnadssöden från ekonomiskt utsatta familjer runtom i Sverige.

– Julen ska vara en tid av glädje och för barnen är julklapparna en viktig del. Därför vill vi bidra till att hjälpa fler barn att få fira jul som alla andra. Hos oss kan man hitta något för alla och därför har vi, tillsammans med Giving People och våra kunder, bestämt oss för att försöka rädda julen, säger Cdon:s vd Kristoffer Väliharju i en kommentar.

Sedan starten 2013 har Giving People hjälpt tusentals ekonomiskt utsatta barnfamiljer med olika stödinsatser. På grund av pandemin effekter på arbetsmarknaden torde det vara fler familjer än vanligt som har det knapert inför julen just i år. 

– Pandemin har gjort en redan tuff situation ohållbar. Många familjer som redan var utsatta har tappat ytterligare inkomster, berättar Linda Hellquist, generalsekreterare på Giving People i en kommentar.,

Rädda julen innebär att Cdon bidrar med 50 000 kronor till Giving Peoples hjälparbete. Utöver detta uppmanar de även sina julhandlande kunder att själva lämna bidrag. På marknadsplatsen kan de antingen betala för någon av de julklappar som finns på önskelistorna som Giving People samlat in från barn i ekonomiskt utsatta familjer. Eller enkelt lägga på 50 kr i kassan.

– Det bästa med Rädda julen är att barnen får något som de faktiskt önskar sig. När folk skänker julklappar i vanliga fall blir det ofta allmänna saker som pussel eller ett spel. Nu får familjerna chansen att välja julklappar själva och det vet vi kommer göra stor skillnad, säger Linda Hellquist, generalsekreterare på Giving People. 

Kommunikationen lyfter fram riktiga historier som Giving People har fått in i sina ansökningar. Utdrag från de hjärtskärande berättelserna kommer lyftas i SoMe, på utomhustavlor och Cdon.se. Önskelistorna som samlats in matchas med Cdon:s utbud så att givmilda personer indirekt kan bidra med en julklapp som något av barnen faktiskt önskar sig.

– Att skapa en så pass stark koppling mellan mottagarna och barnen vi vill hjälpa tror vi kommer göra att betydligt fler bidrar. Det känns i magen när du läser att Simon, 7 år önskar sig en spionpenna för 69 kr. Speciellt när du själv kanske julhandlar för ett par tusenlappar. Det krävs inte mycket för att rädda julen hos de här familjerna, säger Mikael Noaksson, Copywriter på Ehrenstråhle i Malmö i en kommentar. 

Initiativet äger rum mellan 18 november och 9 december. Sedan har föräldrarna en vecka på sig att handla julklappar till sina barn. Ju mer pengar som samlas in, desto fler jular kan räddas.

 

Arbetsgrupp

Ehrenstråhle:

Lina Brunzell, Art Director

Mikael Noaksson, Copywriter

Charlotte Harbäck, Designer

Cecilia Elmerson, Account Manager

Mathilda Månsson, Account Manager Assistant

Stina Tjebbes, Account Director


PR:

Hugo Wittorf, Post Stockholm

Viktor Bolin, Post Stockholm

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

CDONEhrenstråhle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.