Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Chelsea-spelarna ska locka annonsörer med mindre plånbok

Publicerad: 21 Januari 2020, 14:16

Genom att erbjuda annonsörer tillgång till spelare och egna kanaler för kortare kampanjer hoppas fotbollsklubben Chelsea FC locka annonsörer med mindre budgetar än de traditionellt jobbar med.


Ämnen i artikeln:

Chelsea Football ClubInfluencer marketing

Sponsor- och partnerskap inom världsfotbollen är vanligtvis förbehållet de allra största varumärkena. Exempelvis betalar Adidas Manchester United cirka 800 miljoner kronor per säsong för att klubbens spelare ska bära varumärkets tröjor medan huvudsponsorn Chevrolet betalar 700 miljoner kronor per säsong för att synas på tröjorna.

För att kunna locka varumärken med en lite mindre plånbok väljer Chelsea nu att öppna upp för varumärken att göra mindre sociala medier-kampanjer med klubbens spelare, det rapporterar The Drum. De varumärken som vill göra en kampanj med en Chelseaspelare får då tillgång till klubbens inhouse-team och klubbens egna kanaler för distribution.

Tillsammans med Duracell har de tagit fram en testkampanj med spelarna Mason Mount, Michy Batshuayi och Callum Hudson-Odoi. I kampanjen ligger den sistnämnde och kollar på sina mål och assist samtidigt som Duracells powerbank är inpluggad i telefonen. Livestreaming är en av de aktiviteter som drar mest från batteriet. 

Kampanjen har ett par miljoner visningar och enligt Duracell bidrog den till en ”betydande” försäljningsökning av powerbanken.

Chelseas marknadschef Gary Twelvetree säger till The Drum att att man genom den här modellen hoppas få knipa en del av annonsörernas budget tillägnad influencer marketing och branded content.

– Även om vi precis börjat testa den här modellen har responsen hittills varit överväldigande. Personligen tror jag att det är perfekt tajmning att lansera en sån här tjänst och anledningen till varför det inte gjorts tidigare är förmodligen att kompetensen inte funnits hos klubbarnas marknadschefer. Nuförtiden måste klubbarna jobba för att hitta intäkter på alla sätt de kan, berättar han.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.