Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Childhood lyfter barns utsatthet under ledigheten i årets julkampanj

Publicerad: 21 november 2022, 10:30

För de flesta barn blir det nog en god jul i år igen, men inte för alla. I årets julkampanj lyfter Childhood tillsammans med reklambyrån King det som hos vissa barn döljer sig under ytan till julen – det onda.

Ämnen i artikeln:

ChildhoodKingJulNyheter

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Julen närmar sig med stormsteg. Många barn ser fram emot julbak med familjen, pulkaåkning med vänner och framför allt ledighet från alla måsten. Men för andra barn är julledigheten inte alls lika härlig. Ett av fyra barn i Sverige utsätts för sexuella övergrepp under sin uppväxt och utsattheten ökar under ledighet från skola och förskola. I årets julkampanj vill Childhood belysa och lyfta att julen inte alltid är god för barn.

– Julen är inte god för alla barn, men det behöver inte vara så. Vi har över 20 års erfarenhet av att investera i nya metoder och sprida lösningar som fungerar. Genom att rikta sin julgåva till oss är företagen med och bidrar till att fler nya metoder och lösningar når ännu fler barn. Tillsammans gör vi julen god för fler barn, säger Patricia Sandström, insamlings- och kommunikationschef på Childhood.

Kampanjen är ett samarbete mellan Childhood och King. Illustrationen är gjord av Klas Fahlén och originalet är gjort av Crosby.

Ett av fyra barn i Sverige utsätts för sexuella övergrepp under sin uppväxt och utsattheten ökar under ledighet från skola och förskola. I årets julkampanj vill Childhood belysa och lyfta att julen inte alltid är god för barn.

– Att önska någon en god jul gör vi lite per automatik, kanske utan att reflektera över att julen inte är god för alla. Att julen inte alltid är så härlig pratar vi inte om, det är en hemlighet som döljer sig under ytan precis som gåvor och klappar döljer sig under inslagspapper. Men när du river upp det får du syn på vad som finns under det och på något sätt blev det kopplingen som ledde fram till kampanjen, säger Alhagi Njie och Erica Hungler, kreatörer på King.

Kampanjen kommer att synas i print, digitalt, utomhus och i sociala kanaler.

Arbetsgrupp:

King

Art Director: Erica Hungler 

Copywriter: Alhagi Njie 

Projektledare: Anna Sjöberg 

Strateg: Per Wilson

Childhood

Insamlings- och kommunikationschef: Patricia Sandström 

Kommunikationsansvarig Press/PR: Charles Mingo Bennström Kommunikationsansvarig: Petra Engström Alexander 

Affärsansvarig företagssamarbeten: Ellika Mårtensson 

Givarservice: AK Fagerlund

Kommunikationspraktikant: Alexander Hedlund 

Illustratör: Klas Fahlén, Agent Bauer

Original: Crosby 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev