Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 14 april 2020, 13:26
”Vi får redan signaler om ökat våld i hemmen, ökad grooming-aktivitet på nätet och fler samtal till stödlinjer”, säger Paula Guillet de Monthoux, generaldirektör på World Childhood Foundation.
King har på kort tid tagit fram en kampanj för Childhood för att uppmärksamma vuxna på hur coronakrisen drabbar barn i utsatthet.
När barn isoleras förlorar de kontakten med vuxna i skolan, på fritids och på olika fritidsaktiviteter. För de barn som lever i utsatthet kan det innebära en katastrof, med ökad risk för våld och övergrepp.
Det menar organisationen Childhood som har tagit hjälp av King för att informera om situationen.
– Vi får redan signaler om ökat våld i hemmen, ökad grooming-aktivitet på nätet och fler samtal till stödlinjer. Nu måste alla vuxna engagera sig och göra vad de kan för att skydda så många barn som möjligt, säger Paula Guillet de Monthoux, generaldirektör på World Childhood Foundation, i ett uttalande.
Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på King:
– Det var självklart för oss att göra vad vi kan så fort vi förstod vilka förfärliga konsekvenser det här kan få för barn.
Kampanjen – med budskapet ”Covid-19 är visst farligt för barn” – går i dags- och kvällspress, sociala medier och i flera företagspartners kanaler.
Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter
Linnéa Gardefjord, art director
Isabelle Brynholt, produktionsledare
Caroline Hallersjö, animation
Sigvard Bruckner, illustration
Sunit Mehrotra, kundansvarig strateg
Åsa Andreasson Åkerström, kommunikationsansvarig, Childhood
Paula Gulliet de Monthoux, generaldirektör, Childhood
Åsa Bohlin, print och OOH planner, Starcom