Kampanj
ChildX AR-kampanj visar upp verklighetens brottsplatser
Publicerad: 31 juli 2023, 11:30
Motsvarande 1-2 barn i varje klass av årskurs nio och på gymnasiet har blivit utsatta för betalda sexuella övergrepp. För att uppmärksamma problemet tar ChildX hjälp av AR-teknik för att sätta brottet på kartan.
Barnrättsorganisationen ChildX verkar för att inga barn ska utsättas för betalda sexuella övergrepp. Med den nya kampanjen ”Brottsplats” vill man visa att att betalda övergrepp sker mitt framför våra ögon, där förövare plockar upp barn överallt i samhället.
– De här övergreppen sker hela tiden, även på platser där vi minst anar det. Förövare kan plocka upp barn vid badplatser, köpcentrum eller på lunchrasten i skolan. Vuxenvärlden är allt för ofta ovetande om detta. Vi måste göra mer för att synliggöra dessa brott och finnas där för barn och unga som utsätts, säger Ida Östensson, generalsekreterare på ChildX, i ett pressmeddelande.
Kampanjen använder sig av AR-teknik (augmented reality) för att i realtid visa hur ett möte mellan ett offer och en förövare kan gå till. Stora markdekaler med QR-koder har placerats på offentliga platser runt om i Sverige. När QR-koden skannas med mobilen leds man in till ett AR-filter på Instagram och får uppleva ett möte mellan en förövare och ett barn, precis på den plats där man befinner sig. Dialogen är baserad på verkliga möten mellan förövare och barn.
Markdekalerna är placerade i butiker och på populära campingar över hela Sverige, samt på andra offentliga platser i de största städerna. I Stockholm finns de bland annat i Kungsträdgården och på Stureplan.
– AR ger oss möjlighet att iscensätta ett möte mellan förövare och offer på ett helt trovärdigt sätt. Vi visar också att det här inte är något som bara sker på några få bakgator och skumma sajter utan att det sker mitt på ljusa dagen och överallt. Genom den här insatsen vill vi få fler att se vad som pågår runtomkring oss. Vi vill få i gång opinionen och få fler att stötta vårt arbete för en framtid där barns kroppar inte kan köpas, säger Ida Östensson, i ett pressmeddelande.
Kampanjen har tagits fram tillsammans med Le Bureau.
– Vad vi vet har AR aldrig använts på det här sättet förut. Tidigare har vi ju sett hur det använts för att fånga små tecknade figurer eller annat som ska vara kul eller coolt. Men aldrig för att belysa något så viktigt som det här. Med #BROTTSPLATS vill vi få människor att förstå att betalda sexuella övergrepp mot barn kan ske när som helst, säger Josephine Wallin Ankarstrand, CD och AD på Le Bureau, i ett pressmeddelande.
Utöver markdekalerna kommer kampanjen att synas på helsidesannonser i tidningar och på utomhustavlor på Stockholms centralstation, Katarinahissen, Stureplan och på väg ut mot Arlanda. DR-utskick har även skickats till företag och beslutsfattare.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.