Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Cirkulär twist i Ikeas kampanj – julen handlar inte bara om att köpa julklappar

Publicerad: 4 november 2021, 08:45

Barnen spelar föräldrarna ett spratt i Åkestam Holsts senaste för möbeljätten.


Ämnen i artikeln:

IKEAÅkestam HolstHållbarhet

Åkestam Holst har under året återtagit ansvaret för Ikeas varumärkesbyggande kommunikation från Virtue sedan möbeljätten bytte marknadschef i Sverige från Per Stolt till Helena Gouveia.

I byråns andra kampanj i det nygamla samarbetet spelar reklamfilmen på den känsla som många av oss bär på efter en lång period av coronarestriktioner – en vanlig jul där vi får umgås med släkt och vänner igen.   

I årets julkampanj visar Ikea också att julen inte bara behöver handla om julklapparna vi ger och får. ”Det är tanken som räknas”, som det brukar heta.

Tittarna får följa julfirandet ur ett barns perspektiv och se hur en listig flicka anstränger sig för att hitta de ”perfekta” julklapparna till familjen. 

– Med kampanjen vill vi lyfta fram glädjen i att ge något som kommer uppskattas och användas. Att hitta de där gåvorna kan vara både svårt och ta tid. Men inte om du är en listig tjej som noterar vad familjen använder varje dag, säger Helena Rosenqvist Hallin, marketing comms leader för cluster på Ikea.

Musiken i filmen är en ny version av det klassiska stycket I Bergakungens Sal som skrevs år 1875 av den norska kompositören Edward Grieg.

Kampanjen kommer visas i alla sex klustermarknader (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Portugal och Belgien) och går live i Sverige på måndag 8 november ibland annat i tv, OLV, SoMe och i IKEAs egna kanaler.

Filmen är regisserad av Malin Ingrid Johansson och producerad av Adam Holmström, Joel Rostmark and Linnéa Andersson på Pine Production. Mediabyrå är Carat.

Arbetsgrupp

Ikea

Marketing Manager: Helena Gouveia

Marketing Comms Leader cluster: Helena Rosenqvist Hallin

Marketing Comms Specialist: Catherine Reimer


Åkestam Holst

Client Lead: Kjell Månsson

Head of strategy: Jerker Winther

Art Director: Michal Sitkiewicz, Jesper Holst

Copywriter: Rickard Beskow, Mark Ardelius

Account Manager: Anna Nollendorfs

Agency Producer: Leila Widgren

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.