Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 4 november 2021, 08:45
Barnen spelar föräldrarna ett spratt i Åkestam Holsts senaste för möbeljätten.
Åkestam Holst har under året återtagit ansvaret för Ikeas varumärkesbyggande kommunikation från Virtue sedan möbeljätten bytte marknadschef i Sverige från Per Stolt till Helena Gouveia.
I byråns andra kampanj i det nygamla samarbetet spelar reklamfilmen på den känsla som många av oss bär på efter en lång period av coronarestriktioner – en vanlig jul där vi får umgås med släkt och vänner igen.
I årets julkampanj visar Ikea också att julen inte bara behöver handla om julklapparna vi ger och får. ”Det är tanken som räknas”, som det brukar heta.
Tittarna får följa julfirandet ur ett barns perspektiv och se hur en listig flicka anstränger sig för att hitta de ”perfekta” julklapparna till familjen.
– Med kampanjen vill vi lyfta fram glädjen i att ge något som kommer uppskattas och användas. Att hitta de där gåvorna kan vara både svårt och ta tid. Men inte om du är en listig tjej som noterar vad familjen använder varje dag, säger Helena Rosenqvist Hallin, marketing comms leader för cluster på Ikea.
Musiken i filmen är en ny version av det klassiska stycket I Bergakungens Sal som skrevs år 1875 av den norska kompositören Edward Grieg.
Kampanjen kommer visas i alla sex klustermarknader (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Portugal och Belgien) och går live i Sverige på måndag 8 november ibland annat i tv, OLV, SoMe och i IKEAs egna kanaler.
Filmen är regisserad av Malin Ingrid Johansson och producerad av Adam Holmström, Joel Rostmark and Linnéa Andersson på Pine Production. Mediabyrå är Carat.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Ikea
Marketing Manager: Helena Gouveia
Marketing Comms Leader cluster: Helena Rosenqvist Hallin
Marketing Comms Specialist: Catherine Reimer
Åkestam Holst
Client Lead: Kjell Månsson
Head of strategy: Jerker Winther
Art Director: Michal Sitkiewicz, Jesper Holst
Copywriter: Rickard Beskow, Mark Ardelius
Account Manager: Anna Nollendorfs
Agency Producer: Leila Widgren