Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Claes de Faire och Bosse Rönnberg bakom Bokadirekts annons: Kommenterar CUF:s ”Britt Marie”-utspel

Publicerad: 10 juni 2021, 07:59

Claes de Faire (övre bilden till höger) har skrivit copyn till Bokadirekts annons tillsammans med Bosse Rönnberg (nedre bilden till höger).

Bokningstjänsten Bokadirekt försöker dra nytta av Centerpartiets ungdomsförbunds kampanj med det fiktiva exemplet ”Britt-Marie”. Bolagets vd Christian Fricke: ”Vi borde varit snabbare men varken vi eller Sveriges Britt-Maries har glömt än”.


För några veckor sedan väckte Centerpartiets ungdomsförbund, Cuf, starka reaktioner när de ville slå ett slag för avskaffandet av lagen om anställningsskydd (las) för att lösa ungdomsarbetslösheten. I en viral video, som bland annat kritiseras för att diskriminera äldre, sade Cuf:s ordförande Reka Tolnai bland annat:

”Vi kan inte ha en lagstiftning som skyddar Britt-Marie, 45, som har suttit kvar i fikarummet i flera år, i stället för hårt arbetande unga”.

Lagom till helgen, drygt tre veckor efter Cuf:s uppmärksammade utspel, vill Bokadirekt rida
på uppmärksamheten. I en kampanj lovar plattformen de första 50 Britt-Marie fri klippning, massage eller nagelvård. I annonsen, som går i Svenska Dagbladet, är budskapet till alla de som tror att Britt-Mare inte sköter jobbet att ”klippa sig och skaffa ett jobb”. 

– Vi försöker testa idéer och aktuella, nåja, företeelser snabbt. Vi har gjort det ett par gånger förut och det kommer säkert komma mer, säger Bokadirekts vd Christian Fricke i ett mejl till Resumé.

Är det här ett inlägg i debatten?
– Absolut, lämna Britt-Marie i fred.

Diskussionen om Britt Marie briserade för tre veckor sedan. I helgen lanserar ni kampanjen. Riskerar ni att vara sent ute här för att rida på den uppmärksamhet man önskar med en blixtkampanj?
Vi borde varit snabbare men varken vi eller Sveriges Britt-Maries har glömt än. Och så har vi haft en förbannat massa annat att göra eftersom vi växer så fort.

Copyn är skriven av Claes de Faire, tidigare chefredaktör för Mitti-tidningarma och publisher för Resumé och Fokus. Han har fått viss assistans av reklamlegendaren Bosse Rönnberg. Idén togs fram av Bokadirekts vd Christian Fricke medan Filip Callas på FLW står för den grafiska formgivningen.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.