tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Clear Channel uppmanar resande att träna hjärnan och minska stress med mindfulness

Publicerad: 2 januari 2023, 10:00

I rusningstrafiken är det svårt att låta bli att vara stressad. Med hjälp av realtidsdata och mindfulness vill Clear Channel hjälpa människor att ta det lite lugnare. ”Clear Channels exklusiva plattform når dagligen miljontals människor mitt i vardagen och med det följer ett stort ansvar,” säger Claes Kugelberg.

Ämnen i artikeln:

Clear ChannelKampanjNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Enligt den årliga rapporten ”Global Emotions” från Gallup uppger 42 procent att de känner sig oroliga, och 41 procent säger sig vara stressade. Undersökningar från Folkhälsomyndigheten visar på liknande siffror. 

– Clear Channels exklusiva plattform på tunnelbanorna i Stockholm, Köpenhamn och Oslo når dagligen miljontals människor mitt i vardagen och med det följer ett stort ansvar. Genom Metro Meditation vill vi använda den synligheten för att göra skillnad och bidra positivt till människors välmående, säger Claes Kugelberg som är vice vd och kommersiell direktör på Clear Channel Scandinavia.

För att motverka stress i vardagen uppmanar Clear Channel resenärer i den norska, svenska, och danska kollektivtrafiken att använda mindfulness-övningar. Genom realtidsdata, där man tar hjälp av sökord kopplade till stress, kan man också anpassa hur ofta kampanjen visas. Ett antal triggerord ökar i användning bland Google-sökningar kommer kampanjen alltså synas oftare.

Metro Meditiation kommer visas på klassiska och digitala reklamskyltar under hela januari. Kampanjen är skapad i samarbete med Jacob Piet, psykolog och Ph.D. i mindfulness vid Aarhus universitet.

– Forskning visar att regelbunden träning i mindfulness är bland de mest effektiva metoderna för att förbättra mental hälsa och välmående. Studier har visat att träning i mindfulness kan skapa strukturella och funktionella förändringar i hjärnan, säger han.

Kampanjen är framtagen tillsammans med design- och varumärkesbyrån Affairs.

Bild 1/4  

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev