Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Coca-Cola upplåter plats åt pantat budskap

Publicerad: 10 Februari 2020, 10:30

Under våren kommer etiketterna för flera av Coca-Colas varumärken uppmana kunderna att panta flaskorna.


Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Varje år producerar Coca-Cola plastförpackningar som väger tre miljoner ton. 2019 utsåg miljöorganisationen Break free from plastic varumärket till världens värsta nedskräpare. När Coca-Colas globala hållbarhetschef Bea Perez för några veckor sedan talade under World economic forum i Davos berättade hon att koncernen insett att de måste vara en del av lösningen på miljöproblemen men att de inte kommer att överge plastflaskorna. Anledningen är att ett ökat användande av aluminium- och glasflaskor skulle höja koncernens koldioxidutsläpp och att det skulle slå för hårt mot affärerna.

När Coca-Cola i Sverige nu lanserar PET-flaskor av helt återvunnen plast väljer man att uppmärksamma det genom att upplåta en uppmaning om att panta på flaskornas etiketter: ”Panta mig igen. Jag är gjord av 100% återvunnen plast. Tillverkad i Sverige”.

Under året kommer Sverige bli den första marknaden där alla lokalproducerade PET-flaskor är tillverkade av återvunnen plast. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.