Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 10 februari 2020, 10:30
Under våren kommer etiketterna för flera av Coca-Colas varumärken uppmana kunderna att panta flaskorna.
Ämnen i artikeln:
Coca-ColaVarje år producerar Coca-Cola plastförpackningar som väger tre miljoner ton. 2019 utsåg miljöorganisationen Break free from plastic varumärket till världens värsta nedskräpare. När Coca-Colas globala hållbarhetschef Bea Perez för några veckor sedan talade under World economic forum i Davos berättade hon att koncernen insett att de måste vara en del av lösningen på miljöproblemen men att de inte kommer att överge plastflaskorna. Anledningen är att ett ökat användande av aluminium- och glasflaskor skulle höja koncernens koldioxidutsläpp och att det skulle slå för hårt mot affärerna.
När Coca-Cola i Sverige nu lanserar PET-flaskor av helt återvunnen plast väljer man att uppmärksamma det genom att upplåta en uppmaning om att panta på flaskornas etiketter: ”Panta mig igen. Jag är gjord av 100% återvunnen plast. Tillverkad i Sverige”.
Under året kommer Sverige bli den första marknaden där alla lokalproducerade PET-flaskor är tillverkade av återvunnen plast.
Ämnen i artikeln:
Coca-Cola