Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Coop släpper ny tjänst – ska underlätta för kunderna att göra hållbara val

Publicerad: 16 april 2021, 07:25

Genom att scanna en produkt kommer Coops kunder kunna se hur den påverkar alltifrån klimat, samhälle och miljö.


Ämnen i artikeln:

CoopHållbarhetForsman & BodenforsBBH Stockholm

Samtidigt som hållbara val blivit allt viktigare för konsumenter har det väckts frågor kring vilka produkter som faktiskt lever upp till förväntningarna, och vilka som bara sminkats som hållbara. 

Nu släpper Coop en ny tjänst som ska underlätta för kunderna att göra hållbara val, en tjänst som utgår från det befintliga scanningsystemet. När kunderna nu scannar sina produkter kommer de få upp information om vilket avtryck varan gör på bland annat klimat, miljö och samhälle. Totalt är det tio parametrar som utgör vad Coop kallar ”Hållbarhetsdeklarationen”. Varan rankas mellan ett och fem på varje område där rankingen utgår från FN:s mål för global utveckling.

– Vi vet att de allra flesta tycker det är viktigt att handla mat som är schysst tillverkad och har så litet avtryck på miljö och klimat som möjligt. Men många upplever också att det är svårt att förstå hur maten är producerad. Med hållbarhetsdeklarationen vill vi hjälpa våra kunder och medlemmar att göra medvetna val - ett slags första hjälpen för den som vill äta mer hållbart, säger Magnus Johansson, vd, Coop Sverige.  

Från start finns över 10 000 varor med i nudgingtjänsten, en tjänst som även kommuniceras genom en reklamfilm i breda kanaler. Själva tjänsten är designad av BBH Stockholm medan Forsman & Bodenfors står för kampanjkommunikationen kring den.

– Med hållbarhetsdeklarationen får vi ett helt nytt sätt att se på mat. Nu kan vi ge tydligare information till våra kunder, och vi får också ett inköpsverktyg för att tillsammans med våra leverantörer succesivt förflytta vårt sortiment mot ett mindre hållbarhetsavtryck, säger Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetschef på Coop Sverige.

 

Så här ser deklarationen ut inne i tjänsten:

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.