Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 6 oktober 2020, 11:40
I en ny kampanj från Perfect Fools påminner IQ:s oss om hur alkoholen kan göra oss oförsiktiga. Organisationen vill få oss att dricka smartare under pandemin.
IQ:s nya kampanjen anspelar på alla de rekomenndationer och riktlinjer som tagit plats på kommunikationsytor runtom i landet under de senaste månaderna. Enheterna visar bland annat hur rekommendationer som ”2-metersregeln” och ”Träffa få” lätt blir suddiga efter ett par glas. Kampanjen kommuniceras i DOOH, Online och SoMe.
– I läget som råder är det extra viktigt att reflektera över hur vi kan dricka smartare. Genom att addera budskap till kommunikation som vi alla känner igen hoppas vi göra det lättare att komma ihåg att ta hand om både sig själv och alla andra, säger Åsa Markén, kommunikationsansvarig på IQ.
– Sedan i våras har vår vardag fyllts av riktlinjer från flera olika håll och de tydligaste har varit dem från 1177 Vårdguiden. Genom att parafrasera deras manér stöttar vi deras viktiga budskap och påminner folk om att vara ansvarsfulla, även när de dricker alkohol, säger Daniel Berg, copywriter på Perfect Fools i en kommentar.
Enligt en ny undersökning från IQ uppger 85 procent av svenskarna att andra glömmer att vara försiktiga när de är alkoholpåverkade. Samtidigt anser bara 28% att de själva blir oförsiktiga när de har druckit – en ekvation som inte riktigt går ihop.
– Alkohol påverkar vår hjärna redan vid små mängder och vårt konsekvenstänkande minskar. När vi har druckit några glas glömmer vi lätt bort att inte kramas, dansa eller ta bussen hem fast den redan är lite för full. Vi vill göra alla uppmärksamma på att försiktighetsåtgärderna inte slutar gälla efter ett par glas, säger Åsa Markén i en kommentar.