Kampanj
Craft: Stillasittande är vår största motståndare
Publicerad: 16 februari 2022, 09:12
Craft vill använda humor snarare än pekpinnar för att få fler att röra på sig.
Stillasittande och inaktivitet var ett stort folkhälsoproblem redan innan pandemin. För tjänstemännen har hemmaarbetet inte gjort saken bättre. WHO räknar med att fem miljoner människor dör varje år på grund av fysisk inaktivitet och enligt en studie i British journal of sports medicine förkortas livet med fem år vid sex timmars dagligt stillasittande.
För att peppa folk att resa sig från soffan och gå ut och röra sig släpper nu Craft kampanjen ”Thank you for playing”, en kampanj framtagen tillsammans med reklambyrån Milk. Kampanjen kommer att visas i 32 länder.
– För oss som varumärke är inaktivitet den största motståndaren. Vi finns till för att inspirera fler att bli aktiva, och hjälpa alla från nybörjare till elit att nå sina mål. Individuellt och tillsammans. Det vill vi lyfta på ett kul sätt istället för att vifta med pekpinnar. Därför tackar vi alla som kämpar tillsammans på plan, även om de för tillfället tagit en ofrivillig paus, säger Daniel Högling, product & marketing Director på Craft Sportswear.
Craft har tidigare mest varit kända för sina funktionsplagg men har de senaste åren satsat hårt på att bredda sitt utbud inom träningskläder.
– Det känns väldigt triggande att samarbeta med ett varumärke som har ett så tydligt mål och ser längre än till nästa kvartalsrapport. Dessutom är det extra kul att en film om lagidrott också är resultatet av ett, säger Andreas Bergendahl, senior art director på Milk.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Uppdragsgivare: Daniel Högling, Niklas Moberg, Craft Sportswear
Byrå: Milk
Regi: Linus Nordström
Produktion: Andreas Törnqvist, Fanny Cygnaeus, Fanny & Alexander
Ljud: Studio Mighetto.