Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Cut to change – UN Women Sverige uppmanar till kamp från frisörstolen

Publicerad: 13 oktober 2022, 12:15

”Cut to Change” samlar in pengar till kvinnornas kamp, direkt där behovet är som störst. En klippning i taget. UN Women Sverige och kommunikationsbyrån anr+1 lanserade den 11 oktober, på Flickdagen – kampanjen ”Cut to Change”.

Ämnen i artikeln:

anr+1Alexandra PascalidouNyheter

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


– Vi strävar alltid efter att göra något som ger effekt och samtidigt bidrar till ett bättre samhälle. Extra bra känns det när vi får göra ett projekt med UN Women Sverige som förhoppningsvis väcker engagemang där ute, säger David Aronson, Creative Director på anr+1 i ett pressmeddelande.

Sveriges alla frisörer uppmanas stå upp för flickor och unga kvinnor, de som i dag står på barrikaderna i Iran och strider för sina rättigheter och mot orättvisor. 

– Flickor och unga kvinnor är på många ställen i världen de mest diskriminerade människorna. Kön och ålder är emot dem. Ändå är det ofta just flickor och unga kvinnor som är mest engagerade i frågor om rättvisa, jämställdhet och mänskliga rättigheter, säger Alexandra Pascalidou, ordförande i UN Women Sverige.

”Cut to Change” går ut på att alla som klipper i Sverige ska ha möjlighet att swisha en engångsgåva eller bli månadsgivare i UN Women Sverige. 

– Vi vet att många vill göra skillnad för kvinnor och flickor i världen. Men att det ibland är svårt att veta hur. Hos frisören sätter vi oss ner och får en stund över att reflektera. Vi ser det som ett utmärkt tillfälle för fler att göra slag i saken, säger Ulrika Grandin, verksamhetschef på UN Women Sverige i tpressmeddelande.

Arbetsgrupp

Kommunikationsbyrå: anr+1

Creative Director: David Aronson

Copywriter: Josefin Inge

Art Director: Carl Almquist

Art Director: Alice Abrahamsson

Graphic Designer: Annica Lundqvist

Account Manager: Emma Yngwe

Account Director: Maria Fager

Creative Director: Andreas Lönn

Strategy Director, CEO: Anna Celay

Creative Interns: Marika Didmanidze, Paul Rosetti

 

UN Women Sverige

Ordförande: Alexandra Pascalidou

Vice ordförande: Christina Knight

Insamlings- och kommunikationsansvarig: Louise Waller

Verksamhetschef: Ulrika Grandin

Styrelseledamot: Henrik Jansson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev