Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Dacia tar hjälp av Sveriges mest populära hundinfluencers

Publicerad: 18 November 2020, 09:17

I år har många svenskar passat på att skaffa hund. Bilmärket Dacia välkomnar valparna och vill samtidigt påminna de nya hundägarna om vikten av att resa säkert med deras fyrbenta vänner i en ny kampanj.


Ämnen i artikeln:

Drum

Dacia har tillsammans med den OMG-ägda byrån Drumn och influencernätverket Petit Banan PR tagit fram ett koncept riktat till nya hundägare. Kampanjens fokus handlar om att resa säkert med djur. 

– Dacia är ett varumärke som redan har ett stort förtroende bland hundägare och det känns naturligt att hjälp av just hundar för att sprida viktiga tips om hur man reser säkert med sitt nya husdjur, berättar Johanna Johansson, head of production på Drum.

Kampanjen tar hjälp av en rad hundinfluencers, Instagram-hundar, som illustrerar hur man reser säkert med hund, Dacia vill på så sätt sprida information om vikten av att anpassa både bil och säkerhetsutrustning utifrån hundens behov.

Kampanjen löper under november månad och alla kan ansluta med sina tips. 
 

– Att samarbeta med hundinfluencers för att nå ut till hundägare känns helt rätt för Dacia. Vår rymliga och prisvärda Dacia Duster är perfekt för husdjurslivet, säger Niclas Crepin, digital marketing manager på Renault Sverige i en kommentar.


Hundägare är en prioriterad målgrupp för Dacia sedan tidigare. Bilmärket har tidigare medverkat på hundevenemang så som MyDOG och Swedish Game Fair.

 

Hundinfluencers är en växande trend som växer starkt och de största hundprofilerna har flera hundratusentals följare. Kampanjen sker i samarbete med PR-byrån Petit Banana PR, som är nischade kring just djurinfluencers.  

– Länder som USA och England ligger långt före vad gäller marknadsföring och husdjur men vi tycker oss se ett förändrat synsätt även i den svenska mediebranschen. Husdjur har en svårslagen emotionell koppling till oss människor och företag börjar förstå de, säger Louisa Ernestam och Emma Svensson, grundare av Petit Banana PR i en kommentar. 

 

Här är några av kontona som deltar i kampanjen:  

@HelmutNewtonTheBeagle

@elvisbatzthelab

@Lifeofpingis

@eltonthecorgi

@francie.the.frenchie

@skogsbulle

@melodythestraydog

Arbetsgrupp

Renault

Niclas Crepin, digital marketing manager

Lia Ianora, produktchef för Dacia


Drum

Johanna Johansson, Head of Production

Jonas Lyckstedt, Executive creative director

Anna Larsson, sociala media manger

Felix Renvall, community specialist


Petit Banana

Emma Svensson, Founder & PR-creative

Louisa Ernestam, Founder & PR-creative

Mediebyrå OMD

 

 

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Drum

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.