Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Dagligvaruhandeln går samman – uppmanar kunderna att hålla avstånd i påsk

Publicerad: 8 April 2020, 11:43

Annonsen (se hela nedan) är framtagen av Reform Act.

Coronaviruset får Ica, Coop, Lidl och de andra aktörerna inom dagligvaruhandeln att för första gången någonsin lansera en gemensam annonskampanj. Syftet är att uppmana kunderna att hålla avstånd till varandra i påskhandeln .


Ämnen i artikeln:

HemköpCoronavirusetICAWillysCoopLidlReform Act

Svåra tider kräver ovanlig samverkan och tydlig kommunikation anser Axfood (Handlar´n, Hemköp, Tempo och Willys), Bergendahls (City Gross), Coop, Ica och Lidl. För första gången någonsin går de olika aktörerna inom dagligvaruhandeln ut i en gemensam annonskampanj. Annonsens budskap bygger på de riktlinjer och rutiner för att undvika trängsel och köbildning som dagligvaruhandeln tog fram förra veckan, efter att Folkhälsomyndigheten kommit med nya råd för att förhindra smitta av covid-19.   

Anna Jönsson, kommunikationschef på dagligvaruhandelns branschorganisation Svensk Dagligvaruhandel som är beställare av kampanjen, kommenterar i ett pressmeddelande: 

– Våra medlemsföretag agerade snabbt när Folkhälsomyndighetens nya råd till verksamheter och däribland handeln kom förra veckan. När tolkningar och riktlinjer var på plats blev det tydligt att vi behövde stärka upp med en annonskampanj riktad till konsumenter, inte minst då vi var på väg in i en påskvecka. 

LÄS MER: Varumärkena anpassar sig till coronakrisen – uppmanar till social distansering

Annonsen togs fram på ett dygn av byrån Reform Act. Uppdraget var att visa situationens allvar, att branschen och kunderna tillsammans måste tänka och göra annorlunda i årets påskhandel. Men också att berätta för kunderna att de är välkomna att göra sina inköp, även om det ser lite annorlunda ut i år.

– Det gick undan den här gången, på 24 timmar hade vi tagit fram och levererat en kampanj som går brett i hela landet. Jag kan inte annat än att bli stolt över både team och leverans när vi är med och skapar beteendeförändring när den behövs som allra mest, säger byråchef Rebecca Duvemyr i pressmeddelandet.

Kampanjen har synts under helgen och fortsatt under veckan i dagspress och digitalt över hela landet.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.