Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 19 januari 2022, 09:07
Gunhild Stordalens stiftelse EAT och det växtbaserade varumärket Alpro ligger bakom initiativet ”Climate change your mind”. Gullers Grupp har tagit fram konceptet.
Ämnen i artikeln:
Gullers GruppKocken och medieprofilen Dante Zia gör hållbara varianter av svenska favoriträtter i första kampanjen från initiativet Climate change your mind. Fokus ligger på klimatsmarta varianter av favoriträtter – så kallade ångerrätter – som ska få svenskarna att ändra sina middagsvanor när många av de vanligaste middagsrätterna i svenska hem är stora miljöbovar.
– Maten vi äter har en enorm inverkan på den biologiska mångfalden och står för en tredjedel av växthusgaserna. Med Climate change your mind visar vi hur lätt det är att modifiera några kötträtter varje vecka för att främja ett mer hälsosamt och hållbart matsystem, säger Gunhild Stordalen på EAT i ett pressmeddelande.
Ångerrätterna har fått namn som ”Gul… äsch, jag gör en rostad morotssoppa” eller ”Spagetti med köttfärss… åh, så spännande med belugalinser”. Bakom konceptet Climate change your mind står kommunikationsbyrån Gullers Grupp.
Alpro och EAT inledde ifjol ett treårigt samarbete där debland annat kommer att jobba för att få fler att äta enligt den planetära hälsodieten – en vetenskaplig tallriksmodell som är baserad på EAT-Lancet Commissions mål för hälsosam kost. Enligt forskarna behöver vi ställa om kosten för att kunna mätta hela jordens befolkning med hälsosam mat inom planetens gränser, vilket dieten ska hjälpa till med.
Kampanjen går främst i sociala kanaler och stöttas upp av olika pr.
Gullers Grupp
Johanna Sturk - Kundansvarig, projektledare och PR
Idah Emteryd - PR
Julia Arell - Copywriter
Michael Fredman - Art Director/fotograf
Klara Lindholm - Social Media strategist
Gustav Bernhardsson - Copywriter
Jonathan Dahl - Animation
Christian Liljeberg - Final Art
Åsa Wallin - Final Art
Ämnen i artikeln:
Gullers Grupp