Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Dante Zias “ångerrätter” ska få svenskar att ändra sina middagsplaner

Publicerad: 19 januari 2022, 09:07

Gunhild Stordalens stiftelse EAT och det växtbaserade varumärket Alpro ligger bakom initiativet ”Climate change your mind”. Gullers Grupp har tagit fram konceptet.


Ämnen i artikeln:

Gullers Grupp

Kocken och medieprofilen Dante Zia gör hållbara varianter av svenska favoriträtter i första kampanjen från initiativet Climate change your mind. Fokus ligger på klimatsmarta varianter av favoriträtter – så kallade ångerrätter – som ska få svenskarna att ändra sina middagsvanor när många av de vanligaste middagsrätterna i svenska hem är stora miljöbovar.

– Maten vi äter har en enorm inverkan på den biologiska mångfalden och står för en tredjedel av växthusgaserna. Med Climate change your mind visar vi hur lätt det är att modifiera några kötträtter varje vecka för att främja ett mer hälsosamt och hållbart matsystem, säger Gunhild Stordalen på EAT i ett pressmeddelande. 

Ångerrätterna har fått namn som ”Gul… äsch, jag gör en rostad morotssoppa” eller ”Spagetti med köttfärss… åh, så spännande med belugalinser”. Bakom konceptet Climate change your mind står kommunikationsbyrån Gullers Grupp.

Alpro och EAT inledde ifjol ett treårigt samarbete där debland annat kommer att jobba för att få fler att äta enligt den planetära hälsodieten – en vetenskaplig tallriksmodell som är baserad på EAT-Lancet Commissions mål för hälsosam kost. Enligt forskarna behöver vi ställa om kosten för att kunna mätta hela jordens befolkning med hälsosam mat inom planetens gränser, vilket dieten ska hjälpa till med.

Kampanjen går främst i sociala kanaler och stöttas upp av olika pr. 

 

Arbetsgrupp

Gullers Grupp

Johanna Sturk - Kundansvarig, projektledare och PR

Idah Emteryd - PR

Julia Arell - Copywriter

Michael Fredman - Art Director/fotograf

Klara Lindholm - Social Media strategist

Gustav Bernhardsson - Copywriter

Jonathan Dahl - Animation

Christian Liljeberg - Final Art

Åsa Wallin - Final Art

 

 

Ämnen i artikeln:

Gullers Grupp

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.