Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Deppigt studieresultat bakom Ingos nya globala kampanj för Burger King – hyllar Whopper

Publicerad: 28 april 2022, 12:52

Få konsumenter känner till någon annan burgare från Burger King än Whopper, visar en färsk undersökning. Resultatet ligger till grund för Ingos senaste kampanj för varumärket, ”All about the Whopper”.


Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoNyheter

Whopper har varit Burger Kings mest populära hamburgare i 65 år, med miljarder sålda hamburgare. Nyligen lät varumärket genomföra en undersökning: ”Hur många hamburgare från Burger King kan du nämna?” Det visade sig att 85 % inte kunde nämna någon annan hamburgare än Whopper och bara tre procent kunde nämna fler än två burgare från deras meny. 

Resultatet skulle kunna ses som en missräkning, men Burger King beslutade i stället att utöka studien och omvandla ”besvikelsen” till kampanjen ”All about the Whopper” som hyllar hamburgaren lagom till Whoppers 65-årsjubileum.

Kampanjen innehåller en film där människor i London, Tokyo, Mexico City och Stockholmom fick uppgiften att utifrån produktbilder namnge tre olika hamburgare från Burger King. Om de klarade av denna, till synes lätta uppgift, skulle de kunna vinna 10 000 dollar. Bara tre procent lyckades.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.


Människornas kreativa svar skannades sedan av förvandlades till utomhus- och printannonser i kampanjen.




Resumé rapporterade nyligen att Publicis Groupe tagit över som huvudbyrå för Burger King på de nordiska marknaderna. Ett ansvar som tidigare legat på Ingo. I stället har Ingo fått utökat internationellt förtroende för hamburgerjätten, precis som innan med Burger Kings tidigare svenska vd Iwo Zakowski (numera head of global brand marketing) som uppdragsgivare. 

Arbetsgrupp / Burger King – All About the Whopper

Ingo

CCO: Björn Ståhl

Art Director: Max Hultberg

Copywriter: Magnus Ivansson

Planner: Simon Stefansson

Creative Technologist: Stefan Kindgren

Account Manager: Anna Baker

Account Executive: Rickard Allstrin

Senior Designer: Kalle Garmark


Film De Liberté

Director: Ragnar Jansson

DOP: Erik Ericsson

Producer: Christer Kildén

Post: The Line

Colony: Marcus Sundqvist


Yahoo

Head of Activation and Strategy: Rasmus Mikkelsen

Int. Client Director: Nicolai Weichmann


Burger King

RBI Chief Brand Officer: António Brandão Marques

VP, Head of Burger King Marketing: Sabrina Ferretti

Head of Global Brand Marketing Burger King: Iwo Zakowski

Global Director of Communications Burger King: Andrea Beer

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.