Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 28 april 2022, 12:52
Få konsumenter känner till någon annan burgare från Burger King än Whopper, visar en färsk undersökning. Resultatet ligger till grund för Ingos senaste kampanj för varumärket, ”All about the Whopper”.
Whopper har varit Burger Kings mest populära hamburgare i 65 år, med miljarder sålda hamburgare. Nyligen lät varumärket genomföra en undersökning: ”Hur många hamburgare från Burger King kan du nämna?” Det visade sig att 85 % inte kunde nämna någon annan hamburgare än Whopper och bara tre procent kunde nämna fler än två burgare från deras meny.
Resultatet skulle kunna ses som en missräkning, men Burger King beslutade i stället att utöka studien och omvandla ”besvikelsen” till kampanjen ”All about the Whopper” som hyllar hamburgaren lagom till Whoppers 65-årsjubileum.
Kampanjen innehåller en film där människor i London, Tokyo, Mexico City och Stockholmom fick uppgiften att utifrån produktbilder namnge tre olika hamburgare från Burger King. Om de klarade av denna, till synes lätta uppgift, skulle de kunna vinna 10 000 dollar. Bara tre procent lyckades.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Människornas kreativa svar skannades sedan av förvandlades till utomhus- och printannonser i kampanjen.
Resumé rapporterade nyligen att Publicis Groupe tagit över som huvudbyrå för Burger King på de nordiska marknaderna. Ett ansvar som tidigare legat på Ingo. I stället har Ingo fått utökat internationellt förtroende för hamburgerjätten, precis som innan med Burger Kings tidigare svenska vd Iwo Zakowski (numera head of global brand marketing) som uppdragsgivare.
Ingo
CCO: Björn Ståhl
Art Director: Max Hultberg
Copywriter: Magnus Ivansson
Planner: Simon Stefansson
Creative Technologist: Stefan Kindgren
Account Manager: Anna Baker
Account Executive: Rickard Allstrin
Senior Designer: Kalle Garmark
Film De Liberté
Director: Ragnar Jansson
DOP: Erik Ericsson
Producer: Christer Kildén
Post: The Line
Colony: Marcus Sundqvist
Yahoo
Head of Activation and Strategy: Rasmus Mikkelsen
Int. Client Director: Nicolai Weichmann
Burger King
RBI Chief Brand Officer: António Brandão Marques
VP, Head of Burger King Marketing: Sabrina Ferretti
Head of Global Brand Marketing Burger King: Iwo Zakowski
Global Director of Communications Burger King: Andrea Beer