Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

”Det är en dag i morgon” är ledorden i Systembolagets hållbarhetskommunikation

Publicerad: 5 april 2022, 12:59

Systembolaget vill göra hållbarhetsvalet enklare och har hämtat inspiration från ett klassiskt uttryck.


Ämnen i artikeln:

SystembolagetWavemakerGiants & ToysNord DDB

– Det är ju en dag i morgon också.

En vanlig fras, kanske speciellt i sammanhang där det förekommit alkohol. Nu ger Systembolaget uttrycket en lite ny mening i sin hållbarhetskommunikation. Enligt en konsumentundersökning från Svanen så är åtta av tio oroliga för miljöförändringar, men bara två av tio är så miljövänliga som de vill vara. Reklamfilmerna utgår från just detta: i morgon kan du också göra hållbara val.

– Hållbarhetskommunikation är ofta abstrakt och allvarlig. Vi vill i stället att det ska kännas lätt och greppbart. Därför lyfter vi fram det positiva med att många försöker välja hållbart, och gör det enklare hos oss genom en ny märkning som hjälper kunderna att hitta våra mest hållbara drycker, säger Kristina Stutterheim, kommunikationsdirektör på Systembolaget.

Filmerna i den nya kampanjen visar olika vardagsutmaningar och hyllar de som kämpar på med att göra hållbara val trots att det kan kännas motigt. I själva butikskommunikationen och på själva märkningen syns en tumme upp som ska bekräfta ett hållbart val. 

– En del i att bli mer hållbar är att göra det enklare att hitta hållbart hos oss. Vår satsning på hållbarhet är långt ifrån ny men nu lägger vi i nästa växel. För att det är en dag i morgon också, avslutar Kristina Stutterheim.

Kommunikationen kommer synas i Dagens Nyheter och Dagens industri, i reklamfilmer och på webbplatser och i butik. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Koncept och kampanj: Systembolaget Inhouse i samarbete med NORD DDB

Filmproduktion: House, Giants & Toys, regissör Jesper Ganslandt

Mediebyrå: Wavemaker

PR: Reform Society

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.