Kampanj
DHL Express och Cure Media firar ramadan i ny kampanj
Publicerad: 18 april 2023, 09:00
I en ny kampanj för DHL, som Cure Media gjort uppmärksammar man ramadan.
DHL Express och Cure Media har gått ihop för att fira ramadan, en högtid som firas av miljontals människor i världen. Få företag satsar på ramadan-kampanjer, men DHL Express vill visa att det är en högtid som borde firas och uppmärksammas.
DHL Express har fokus på internationella expresspaket och levererar paket i stora delar av världen. I samarbete med Cure Media har DHL Express bjudit in tre profiler – Zeinab Amin, Khadija Mohamud och Markiz Tainton – till en matstudio där de lagar och njuter av sina favoriträtter med temat ramadan och Eid al-Fitr.
Genom konceptet vill man visa en miljö som bjuder in till personliga och ärliga samtal kring firandet av ramadan.
– Att skapa innehåll på sociala medier som bidrar med något av värde för målgruppen är något som kommer bli allt viktigare att ta hänsyn till framöver. När Markiz, Zeinab och Khadija samlades i köket för att dela sin passion som matkreatörer och prata om firandet av ramadan så lyfter de fram peer-to-peer-kontexten som faktiskt är hjärtat och själen i influencer marketing, säger Frida Ekholm, creative lead på Cure Media.
Internationellt görs det många kampanjer om ramadan, men ytterst få i Sverige. De inblandade i kampanjen hoppas kunna inspirera fler företag i Sverige och sprida medvetenhet om högtiden.
Dan Crewe, e-Commerce Manager från DHL Express tycker att det är viktigt att representera en av världens största högtider.
– DHL Express är världens mest internationella företag och ramadan och Eid al-fitr är ett av världens största globala firanden. En stor del av Eid är att ge gåvor till sina nära och kära, vänner och släktingar och detta passar perfekt med DHL Express syfte att ”Connecting People and Improving Lives”. Med kampanjen vill vi använda det kreativa konceptet för att lyfta fram vikten av Eid och den roll familj och mat spelar i firandet. Kanske kan vi introducera firandet för en ny publik och samtidigt hjälpa de som firar att nå släktingar över hela världen med våra tjänster.
– Jag tycker att det är ett fantastiskt initiativ av både DHL Express och Cure Media. Det betyder så otroligt mycket för mig att få lyfta mina traditioner och även högtidens mening på ett personligt och samtidigt utbildande sätt. Mötet med Khadija och Zeinab visar mångfalden i religionen och kulturen, säger Markiz Tainton
Genom att fira ramadan hoppas DHL Express och Cure Media kunna inspirera andra företag att lyfta olika högtider och traditioner i världen.