Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Discovery vill göra telekom-reklam ”som förr” – anlitar animerade talespersoner

Publicerad: 1 juni 2021, 07:48

I det nya konceptet agerar en sten, ett prydnadsrådjur och två guldfiskar talespersoner för varumärket.


Ämnen i artikeln:

AcneDiscovery

Kampen om streamingmarknaden hårdnar för var dag som går och bolagen konkurrerar främst med originalinnehåll och dyra sporträttigheter. Nu lanserar Discovery+ ett nytt kommunikationskoncept med målet att öka kännedomen om det breddade programutbudet. Discovery la inför förra säsongen vantarna på rättigheterna för Allsvenskan och har därtill tagit fram en rad originalproduktioner, däribland den uppmärksammade Estonia-dokumentären och flera realityformat. Därtill har de samlat de linjära tv-kanalerna på streamingtjänsten.

Det nya konceptet är framtaget av Acne som säger sig ha hittat inspiration från hur telekom- och tv-bolag marknadsförde sig förr om åren. I det nya konceptet fungerar en rad animerade figurer hushållsföremål, från akvariefiskar till en stenprydnad, som talespersoner. Tanken är att det är dem, som spenderar hela livet framför skärmen i vardagsrummet, som kan utbudet och funktionerna bäst.

– Som en del i att bli en av de ledande streamingtjänsterna i Norden har vi det senaste året breddat vårt erbjudande och blivit en aggregator med både on demand och streamad linjär live-tv. Detta koncept förklarar vår komplexa produkt på ett kreativt och kul sätt, ett lite mer flexibelt alternativ för alla som tröttnat på gamla tv-boxar och långa bindningstider, säger Calle Östlund, nordic creative director på Discovery Networks, i ett pressmeddelande.

Häromveckan kom nyheten att Warner Media, som äger HBO Nordic, och Discovery kommer att slås ihop. Exakt när och hur affären kommer påverka den svenska marknaden är fortfarande oklart. Discovery vill i dagsläget inte uppge hur många svenska abonnenter de har. Globalt ligger siffran på 12 miljoner. 

Instagram Stories:

Arbetsgrupp

Acne

Creative Director: Daniel Wall

Senior Creative: Ante Stenberg

Senior Creative: Tommy Carlsson

Copywriter: Emma Kirsch

Head of Strategy: Erik Bergqvist

Planner: Kristina Båth

Account Director: David Klagsbrun

Account Manager: Alice Krüger Santucci

Account Manager: Emelie Thorén

Executive Producer: Olle Lindgren

Creative Intern: Alice Abrahamsson

Discovery

Carl Waldenor, Digital Growth Director Nordics

Sam Ekman, Senior Growth Manager, D2C

Calle Östlund, Creative director

Charlotte Rosén, Senior marketing manager

Alexandra Braniff Callius

Acne Film

Regissör: Tobias Bergman

Producent: Kristoffer Larsson

Acne Photography

Fotograf: Marcus Askelöf

Agent: Karin-Axelina Rudh

VFX: Swiss

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AcneDiscovery

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.