Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Djärvt fallskärmshopp ska sälja Volvos el-lastbilar i Spoons kampanj

Publicerad: 14 oktober 2021, 09:32

Volvo ska lansera sina nya, eldrivna lastbilar och tar hjälp av contentbyrån Spoon som har tagit fram filmen ”The leap”. Filmen för tankarna till ”Epic Split”


Ämnen i artikeln:

Volvo TrucksSpoon

 

Att ta steget till eldrivna lastbilar kan kännas som att kasta sig ut i det okända. Detta varit utgångspunkten i Spoons film  ”The leap”, där en fallskärmshoppare faller ut ur ett flygplan flera tusen meter upp i luften och landar framför fem eldrivna lastbilar. Budskapet i kampanjen är att Volvo Trucks finns bakom föraren i varje steg på den nya resan.    

Transportsektorn står inför ett skifte – att gå från diesel till eldrivna fordon för att bidra till de högt uppsatta globala klimatmålen 2030. I våras lanserade Volvo Trucks en ny serie med tunga ellastbilar. Trots att tekniken finns på plats är upplever kunderna utmaningar på vägen mot elektrifiering. Det är många moment som måste fungera utan friktion, som laddning, ruttplanering och service.  

I andra delen av sin el-lansering tar Volvo Trucks ett större grepp. Kommunikationen ska visa hur tillverkaren erbjuder en helhetslösning för elektromobilitet – såväl produkter som tjänster – speciellt anpassade för varje enskild kund. En lösning som kunden kan lita på. 

I spetsen för kampanjen står Spoons film ”The leap”, som inleds med att en person kastar sig ut från ett flygplan som befinner sig 3000 meter upp i luften. 

– Att vara först ut med att testa något nytt kan kännas osäkert, som att kasta sig ut i det okända. Vi och våra kunder står inför stora utmaningar. För att på allvar starta skiftet till ett minskat klimatavtryck måste vi våga ta språnget, ett ”leap of faith”. kommenterar Fredrik Hedenskog, marketing communications manager på Volvo Trucks. 

Spoon beskriver att filmen har en omvänd dramaturgi. Handlingen börjar dramatiskt med att en man kastar sig ut ur ett flygplan. Tempot är högt från start, men ju närmare slutet vi kommer desto lugnare blir färden.  

Produktionen och hoppet var långt ifrån så enkel att få till. Med med hjälp av fallskärmsklubben Cirrus Göteborg och VM-hopparen Ola Johansson, gick idén att genomföra. Efter sex försök. 

– När du hoppar ut från ett flygplan från flera tusen meters höjd kommer du upp i enorma hastigheter. När fallskärmen är utvecklad flyger du i omkring 40 till 50 km/h. Att då lyckas landa precist på en linje, framför en fem stora lastbilar, under svåra förhållanden med oberäkneliga kastvindar, var minst sagt en utmaning, säger Axel Lindqvist, filmproducent på Spoon i Göteborg i en kommentar.

 

 

 

 

 

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Volvo TrucksSpoon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.