Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Dove visar upp ofiltrerad skönhet

Publicerad: 24 september 2021, 11:21

Foto: Dove, pressbilder

Efter en undersökning visade att flickor så unga som tio år retuscherar sitt utseende innan de publicerar bilder på sig själva vill Dove uppmärksamma problemen med press i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

DoveNarva

Som en del av sitt arbete med Projekt Självkänsla placerar Dove ut spegelklädda selfiebås runtom i Norden. Konceptet är framtaget av byrån Narva, som dragit inspiration från att nästan alla bilder kan retuscheras, med undantag för bilder från fotobås.

Enligt en undersökning som Dove gjort tillsammans med Syno International tycker sju av tio tjejer att de måste se perfekta ut för att publicera en bild, och mer än hälften redigerar sitt utseende online.

– Det är beklämmande att så många unga tjejer inte är nöjda med sig själva och känner stor press att retuschera sina selfies. Vi tycker att det är dags att vända trenden och förändra bilden av skönhet. Ett steg i den riktning är selfiebåset där vi vill uppmärksamma hur pressen från sociala medier skadar ungdomars självkänsla, säger Ilse Siekkinen, marknadschef för beauty & personal care i Norden, Unilever, i pressmeddelandet.

Liknande nyheter:

Det blir allt vanligare med kampanjer som uppmärksammar skönhetsnormer och hur skadliga de kan vara för unga.

Therese Lindgren vägrar retuscherade bilder i reklamkampanjer 

Individuell skönhet i fokus i Kicks reklamkampanj 

Kronans Apotek vill utmana bilden av tonhårshy i reklam och bidra till ”skin positivism”  

Hur påverkas ditt beteende av skönhetsfilter?  

Selfiebåset går att besöka den 24–25 september på Mall of Scandinavia, Stockholm, den 1–2 oktober på Kamppi i Helsingfors och den 8–9 oktober på Frederiksbergs Center i Köpenhamn.

Projektgrupp

Kundansvarig: Elisa Weidlertz

Projektledare och PR: Julia Ekstam

Produktionsledare: Caroline Wittrin

PR-rådgivare: Bertil Wassén

PR-rådgivare: David Häggå

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

DoveNarva

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.