Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 24 september 2021, 11:21
Foto: Dove, pressbilder
Efter en undersökning visade att flickor så unga som tio år retuscherar sitt utseende innan de publicerar bilder på sig själva vill Dove uppmärksamma problemen med press i sociala medier.
Som en del av sitt arbete med Projekt Självkänsla placerar Dove ut spegelklädda selfiebås runtom i Norden. Konceptet är framtaget av byrån Narva, som dragit inspiration från att nästan alla bilder kan retuscheras, med undantag för bilder från fotobås.
Enligt en undersökning som Dove gjort tillsammans med Syno International tycker sju av tio tjejer att de måste se perfekta ut för att publicera en bild, och mer än hälften redigerar sitt utseende online.
– Det är beklämmande att så många unga tjejer inte är nöjda med sig själva och känner stor press att retuschera sina selfies. Vi tycker att det är dags att vända trenden och förändra bilden av skönhet. Ett steg i den riktning är selfiebåset där vi vill uppmärksamma hur pressen från sociala medier skadar ungdomars självkänsla, säger Ilse Siekkinen, marknadschef för beauty & personal care i Norden, Unilever, i pressmeddelandet.
Det blir allt vanligare med kampanjer som uppmärksammar skönhetsnormer och hur skadliga de kan vara för unga.
Therese Lindgren vägrar retuscherade bilder i reklamkampanjer
Individuell skönhet i fokus i Kicks reklamkampanj
Kronans Apotek vill utmana bilden av tonhårshy i reklam och bidra till ”skin positivism”
Selfiebåset går att besöka den 24–25 september på Mall of Scandinavia, Stockholm, den 1–2 oktober på Kamppi i Helsingfors och den 8–9 oktober på Frederiksbergs Center i Köpenhamn.
Kundansvarig: Elisa Weidlertz
Projektledare och PR: Julia Ekstam
Produktionsledare: Caroline Wittrin
PR-rådgivare: Bertil Wassén
PR-rådgivare: David Häggå