Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Drama Queen hjälper hamburgerkedjan att ge en annan bild av förorten

Publicerad: 25 mars 2022, 10:11

Babas lanserar kampanjen ”Inte en chans” tillsammans med Drama Queen i syfte att ge en mer balanserad bild av förorten.


Ämnen i artikeln:

Drama QueenNyheter

Frågan om ”vad som händer förorterna” är ständigt aktuell, särskilt för medierna. Burgarkedjan Babas anser att bilden av förorten är ensidig. Att rapporteringen främst fokuserar på problem, kriminalitet och segregering. Att nyhetssändningarna inte ger plats från förortens egna röster. Varumärket har också beställt en rapport av mediehus från Fanzingo som bekräftar bilden.

Av de 1700 nyhetsinslagen som studerades i rapporten handlade endast två procent  förorten och berörde då enbart gängrelaterade brott.

Kampanjen ”Inte en chans”, som är framtagen tillsammans med Drama Queen i Stockholm, vill väcka frågan kring vad människor tänker på när de tänker på förorten.

– Det är lätt att avfärda förorten om man bara ser till vad media rapporterar om. Idén bygger på att orten helt enkelt inte får en chans om man inte lär sig att se bortom rubrikerna. Vi har jobbat med bilder från förorten som är lite anonyma och distanserande tillsammans med rubrik som väcker frågor för att få människor att reagera, säger Fredrik Achatius, kreatör Drama Queen Stockholm i ett pressmeddelande. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.



På kampanjsajten får besökaren ta del av Babas perspektiv och kampanjen är ett första steg av flera initiativ som vi jobbat fram tillsammans med BABAS för att väcka frågan om hur förorten lyfts fram.

Babas började med en restaurang 2016 i Högdalen har nu 17 restauranger runt om i Sverige.

 

 

Arbetsgrupp

Ninos Basho, marknadschef BABAS


Arbetsgrupp Drama Queen

Ines Camara, content creator
Morten Haargaard, Business Director

Malin Akyol, Projektledare

Fredrik Achatius, Senior Creative

Alexandra Cederstam, Designer

Felipe Vargas, Motion Designer

Martin Öberg, Film
Mercedes Bravo Acosta, Foto

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Drama QueenNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.