Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Drama Queen utvecklar globalt koncept åt Cognac-märket

Publicerad: 26 september 2022, 08:09

Drama Queen.

Foto: Pressbild

Byrån Drama Queen kammade hem pitchen för spritmärket Larsen Cognac. Nu, ett år senare, lanseras varumärkes nya globala koncept.

Ämnen i artikeln:

Drama QueenVarumärkesstrategiKampanjNyheter

JW


För ett år sedan gick den norsk-danska sprittillverkaren Larsen Cognac ut i pitch om ett nytt globalt koncept. Den vanns av den nordiska full service-byrån Drama Queen som nu lanserar ett nytt globalt varumärkeskoncept tillsammans med Larsen Cognac.

– Larsen Cognac är ett spännande varumärke som i snart hundra år blandat fransk hantverkstradition med nordisk kreativitet och progressivitet. I Drama Queen hittade vi en partner som har en modern approach till hur varumärken byggs och som kan hjälpa oss att ta Larsen till nästa nivå, säger varumärkeschefen Audrey F på Andra Group som äger Larsen Cognac.

LÄS OCKSÅ: Drama Queen hjälper hamburgerkedjan att ge en annan bild av förorten 

Drama Queen skriver I ett pressmeddelande att de senaste 12 månaderna jobbat med strategi, identitet, kommunikationskoncept och med ett antal innovationsprojekt som delvis är ute på marknaden. Byrån ska bland annat ha designat varumärkets första så kallade ”flagship store” i provinsen Hainan i diktaturens Kina.

– Vi ska framförallt hjälpa Larsen utnyttja sin nya position som ett innovativt boutique brand. Bland annat handlar det om att avdramatisera Larsen Cognac som enbart en exklusiv premiumprodukt och ge nya perspektiv på både varumärket och produkten. Lite som med champagne – det är fest, men inte bara reserverat för ett fåtal personer eller högtidstillfällen, säger John Lagerqvist, executive creative director på Drama Queen. 

LÄS OCKSÅ: Drama Queen skapar ny identitet och plattform åt specialistnätläkare 

Byrån menar att samarbetet med Larsen Cognac är en viktig del av byråns omställning de senaste två åren.

– Under våren 2020 påbörjades en omställningsprocess av byrån, då den hade stått still i lång tid samt att personalomsättningen hade varit stor. Sedan har vi växt på alla plan, både kompetensmässigt, personalmässigt men speciellt kring våra kunder. Det har stundtals varit en hel del slit, men det ska nu bli roligt att se när de första grejerna för Larsen snart börjar rulla ut, säger Morten Haargaard, business director på Drama Queen. 

LÄS OCKSÅ: Analys: Utmana på rätt sätt – så får du taktiken att funka

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev