Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 11 mars 2021, 09:54
Kampanjen syns i Stockholm, Göteborg och Malmö under vecka 10.
Foto: Press
Med en successivt stigande vattennivå vill Vinter och Barnfonden göra klimatförändringarna lättare att relatera till.
Klimatförändringarna drabbar redan människor, och de slår särskilt hårt mot barn. Det är budskapet i en ny kampanj från Barnfonden, som tagit till en visuell metod för att levandegöra de hot som många människor redan står inför.
Under vecka 10 stiger visar över 600 DOOH-tavlor i Stockholm, Göteborg och Malmö hur vattennivån stiger successivt under texten ”Om Kambodjas översvämningar kom hit”. Kampanjen är framtagen tillsammans med kommunikationsbyrån Vinter.
– Genom att placera översvämningen i en svensk miljö, ökar vi chansen att människor reagerar och tänker till kring budskapet. Du kanske står vid din vanliga busshållplats eller i någon annan miljö där du ofta rör dig – och så plötsligt möts du av en vattenmassa, som dessutom stiger för varje dag. Då blir det betydligt lättare att sätta sig in i hur hemskt det är för barn som drabbas av klimatförändringarna, säger Anders Ahlbom, copywriter på Vinter, i ett pressmeddelande.
Kampanjen sponsras av OOH-bolaget Ocean Outdoor, som donerar medieexponering värd över en miljon kronor. Jernhusen Media har även upplåtit en kostnadsfri eventyta där Ocean Outdoor sedan byggt ihop ett akvarium med en digital utomhusyta.
– Kampanjen får gärna bidra till att fler blir månadsgivare hos Barnfonden, men primärt vill vi bidra till skapa en bredare kännedom om hur klimatförändringen drabbar barn idag. Därför har vi också tagit fram rapporten ´Klimathotet mot barnen 2021´ som visar hur ett fler och värre naturkatastrofer leder till att allt fler barn utsätts för sexuella övergrepp, våld och trafficking, säger Mikael Sallander Hellman, Insamlings- och marknadschef på Barnfonden.
Foto: Press
Foto: Press
Martin Baude, cd, Vinter
Anders Ahlbom copywriter, Vinter
Sigrid Lindblom, designer, Vinter
Helén Fagerström, projektledare, Vinter
Daniel Collin kundansvarig, Vinter
Ronny Olovsson, PR-strateg, Vinter
Mikael Sallander Hellman, insamlings- och marknadschef, Barnfonden
Jesper Albansson, marknadschef, Ocean Outdoor Nordics
Johan Lööf, Marketing Project Manager, Ocean Outdoor Nordics
Staffan Eliasson, creative solutions manager, Ocean Outdoor Nordics
Moa Thenstedt Åkerström, producent, Filmic Art
Robin Olofsson, Pope Studios, animation översvämmat Sergels Torg