Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Dynga blir till data i ny Arlakampanj

Publicerad: 11 augusti 2022, 07:28

Arlas nya kampanj följer Arlabonden Jörgen, som visar sidor av jobbet som mjölkbonde vi vanligtvis inte ser i reklamen.

Foto: Arla

I en ny kampanj visar Arla hur en mjölkbondes nya datadrivna vardag kan se ut. Med glimten i ögat vill mejerijätten ge inblick i arbetet som pågår för att minska klimatavtrycket på gårdarna.


Ämnen i artikeln:

NyheterKampanjArlaHållbarhetKlimatkrisen

I ett pressmeddelande beskriver Arla hur Arlabönderna i många år arbetat för att minska klimatutsläppen från gårdarna. Under 2020 introducerades ett klimatberäkningsprogram som syftar till att underlätta för den enskilda bonden att bli mer klimatsmart. 

Den nya kampanjen, som består av filmer, audio-enheter och artiklar, följer Arlabonden Jörgen, som visar sidor av jobbet som mjölkbonde vi vanligtvis inte ser i reklamen. Som kontrast till den väldigt organiska miljön ackompanjeras allt ifrån verktyg till korumpor, och en gigantisk bajsbassäng, av techiga titlar och datagrafik. En humoristisk blinkning till alla högteknologiska jobbtitlar som florerar i och omkring data- och techvärlden.

– Just gödselbassängen med sin jättemixer är ett spännande exempel på att data finns överallt, och att den är nyckeln till att kunna minska utsläppen. För oss är den här kampanjen ett sätt att, med glimten i ögat, lyfta att det pågår ett väldigt ambitiöst klimatarbete ute på våra gårdar, säger Konrad von Otter, Director of Arla brand and sustainability, i pressmeddelandet. 

LÄS MER: Arla varnar för ”cancel culture” och mjölkskam 

Kampanjen, som är framtagen av Arlas inhousebyrå The Barn, gick live i slutet av juli i sociala medier, på Youtube och playkanaler, samt hörs i radio och poddar. Filmerna är regisserade av Simon Vahnle och producerade i samarbete med Bleckout. Audioenheterna är producerade av Flickorna Larsson.

Arla har under låg tid haft klimat och hållbarhet som inslag i sin marknadsföring. Efter strider med Konsumentverket och en stämning av KO valde mejerijätten dock att slopa uttrycket ”netto noll” på sina eko-förpackningar, då man ansåg att det tog fokus från bönderna.

– Vi står för den marknadsföring vi har haft, men debatten kring netto noll klimatavtryck tog lite fokus från allt bönderna gör inom klimat, djuromsorg, biologisk mångfald och jordhälsa. Framåt väljer vi därför att i stället fokusera på att lyfta fram ekoböndernas hållbarhetsarbete på förpackningarna för Arla Ko Eko-sortimentet, sade Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla Sverige, till Resumé vid tillfället. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.