Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

E.On lanserar ny kampanj med Carola-hit

Publicerad: 25 oktober 2021, 13:08

Carolas ”Säg mig var du står” fick nytt liv för några år sedan. Nu blir låten en symbol för klimatomställning i BBDO Nordics nya kampanj för E.On.


E.On vill positionera sig som en av pådrivarna bakom Sveriges energiomställning, och vill visa att alla kan bidra till den. I dagarna lanseras en stor nationell kampanj som uppmuntrar svenskarna att ställa om, ”kilowatt för kilowatt”. En central budskapsbärare i kampanjen är Carolas nygamla hit ”Säg mig var du står”.

Sedan knappt två år tillbaka har E.On lanserat kampanjer under paraplykonceptet ”Tillsammans skapar vi superkrafter”, som tagits fram ihop med BBDO Nordics. Nu kommer den första renodlade varumärkeskampanjen, som kommer att synas i breda kanaler under hösten.

– Våra tidigare kampanjer har också tagit avstamp i ”superkrafter”, men då inom ramen för en specifik produkt, exempelvis laddbox eller solceller. Nu tar vi ett större grepp där vi vill visa att alla kan bidra till omställningen i sin vardag, samtidigt som vi på E.On bidrar med stora investeringar i både elnätet och smarta energilösningar, säger Anna Bartholf, marknadschef på E.On.

En central del av kampanjen i allmänhet och reklamfilmen i synnerhet, är Carolas dunderhit ”Säg mig var du står”. I låten sjunger Carola bland annat att ”det är dags att börja tänka om”. En textrad som kan appliceras klimatomställningen. 

Sedan BBDO Nordics och E.ON inledde sitt samarbete har företaget klättrat i flera varumärkesmätningar, och den senaste mätningen från YouGov Brand Tracker visar att varumärket utvecklats bättre än branschsnittet.

– Vi har under de här knappa två åren lyckats skapa kommunikation som varit både spetsig och folklig – på samma gång. Och vi har gjort det genom att gång på gång visa att alla kan bidra till omställningen i samhället. I botten finns en tydlig strategi och stort grundkoncept som vi hela tiden fortsätter att fylla med mening. Och det gäller även den här senaste kampanjen, säger Karl Arildsson och Mathias Svenson, kreatörspar på BBDO Nordics.

 

Arbetsgrupp

BBDO Nordics:

Karl Arildsson, Art Director

Mathias Svensson, Copywriter

Christoffer Petersson, Business Director

Simona, Project Lead

Charlotte Harbäck, Graphic Designer

Christian Godden, Strateg

Allex Olsson, PR & Growth Manager
Jenny Ring, music supervisor

E.On

Janna Sundewall, Director Communications Brand and Markeing

Anna Bartholf, Head of Brand and Marketing

Lotta Olsson, Project Manager Brand and Marketing

Produktion

Filmproduktion: Acne Film

Regissör: Daniel Wårdh

Exekutiv Producent: Fredrik Skoglund

Producent: John Ericson

DoP: Elias Bergqvist

Stillbildsfotograf: Daniel Griffel

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.