Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 25 oktober 2021, 13:08
Carolas ”Säg mig var du står” fick nytt liv för några år sedan. Nu blir låten en symbol för klimatomställning i BBDO Nordics nya kampanj för E.On.
E.On vill positionera sig som en av pådrivarna bakom Sveriges energiomställning, och vill visa att alla kan bidra till den. I dagarna lanseras en stor nationell kampanj som uppmuntrar svenskarna att ställa om, ”kilowatt för kilowatt”. En central budskapsbärare i kampanjen är Carolas nygamla hit ”Säg mig var du står”.
Sedan knappt två år tillbaka har E.On lanserat kampanjer under paraplykonceptet ”Tillsammans skapar vi superkrafter”, som tagits fram ihop med BBDO Nordics. Nu kommer den första renodlade varumärkeskampanjen, som kommer att synas i breda kanaler under hösten.
– Våra tidigare kampanjer har också tagit avstamp i ”superkrafter”, men då inom ramen för en specifik produkt, exempelvis laddbox eller solceller. Nu tar vi ett större grepp där vi vill visa att alla kan bidra till omställningen i sin vardag, samtidigt som vi på E.On bidrar med stora investeringar i både elnätet och smarta energilösningar, säger Anna Bartholf, marknadschef på E.On.
En central del av kampanjen i allmänhet och reklamfilmen i synnerhet, är Carolas dunderhit ”Säg mig var du står”. I låten sjunger Carola bland annat att ”det är dags att börja tänka om”. En textrad som kan appliceras klimatomställningen.
Sedan BBDO Nordics och E.ON inledde sitt samarbete har företaget klättrat i flera varumärkesmätningar, och den senaste mätningen från YouGov Brand Tracker visar att varumärket utvecklats bättre än branschsnittet.
– Vi har under de här knappa två åren lyckats skapa kommunikation som varit både spetsig och folklig – på samma gång. Och vi har gjort det genom att gång på gång visa att alla kan bidra till omställningen i samhället. I botten finns en tydlig strategi och stort grundkoncept som vi hela tiden fortsätter att fylla med mening. Och det gäller även den här senaste kampanjen, säger Karl Arildsson och Mathias Svenson, kreatörspar på BBDO Nordics.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
BBDO Nordics:
Karl Arildsson, Art Director
Mathias Svensson, Copywriter
Christoffer Petersson, Business Director
Simona, Project Lead
Charlotte Harbäck, Graphic Designer
Christian Godden, Strateg
Allex Olsson, PR & Growth Manager
Jenny Ring, music supervisor
E.On
Janna Sundewall, Director Communications Brand and Markeing
Anna Bartholf, Head of Brand and Marketing
Lotta Olsson, Project Manager Brand and Marketing
Produktion
Filmproduktion: Acne Film
Regissör: Daniel Wårdh
Exekutiv Producent: Fredrik Skoglund
Producent: John Ericson
DoP: Elias Bergqvist
Stillbildsfotograf: Daniel Griffel