Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

E.On och Ehrenstråhle lanserar nya konceptet: ”Vill chocka branschen”

Publicerad: 2 Juli 2020, 11:11

Med ”Tillsammans skapar vi superkrafter” vill E.On och Ehrenstråhle visa att elektrifieringen av hela samhället är en förändring som alla kan vara med och driva.


Ämnen i artikeln:

EhrenstråhleE.ON

Förra veckan kunde Resumé berätta att E.On efter en central upphandling, som DDB gick vinnande ur, lämnat sitt samarbete med McCann Stockholm och gått vidare till Ehrenstråhle. McCann Stockholm hade tagit fram ett nytt koncept som var redo att lanseras men som blev stoppat av E.Ons huvudkontor i Tyskland. I samband med det berättade E.Ons marknads- och varumärkeschef Karin Rosell att de inom kort skulle släppa ett nytt koncept. Konceptet utgår från det centrala ”We” men har i Sverige, till skillnad från på andra marknader, gått igenom vad Ehrenstråhle kallar en kraftig adaption. Centralt för konceptet är att elektrifieringen av samhället är något som alla kan vara med och bidra till.

Nu visar parterna upp de första enheterna från ”Tillsammans skapar vi superkrafter”. I filmerna får tittarna träffa fyra personer som valt att starta upp en ”el-mack”. Utöver huvudfilmerna har varje mack även fått egna reklamfilmer med en långt mer skruvad ton.

– Vi kände att både vi och våra kunder var trötta på lösa framtidslöften och dimmiga drönarbilder över svensk natur. Vi ville något annat. Vi ville chocka branschen och skapa underhållning. Vissa kommer att älska det, andra kommer tycka att vi tar ut svängarna lite väl mycket. Men alla kommer att tycka något i alla fall. Det ska bli kul att väcka lite känslor i en klassiskt sett ganska grå bransch, säger Karin Rosell i ett pressmeddelande.

Kampanjen är framtagen av Ehrenstråhles Malmökontor och kommer att gå i TV, sociala medier, radio, morgonpress, native och banners från och med den 1 juli. Filmerna är producerade av Hobby Film och regisserade av Oskar Bård. Filmerna är i första hand producerade för sociala medier men har därefter klippts ihop till en TVC.

– Det känns fantastiskt att kunna leverera en så pass stor kampanj mitt i coronatider. Vi har inte kunnat träffa kund face-to-face och hela den kreativa processen sköttes via Teams. Att under dessa förutsättningar få ett så pass stort förtroende som vi fått, och dessutom kunna leva upp till de ambitionerna, är ett bevis på vilket grymt samarbete vi har haft mellan oss och E.ON. De ska ha en stor eloge för att de faktiskt vågade, säger Karl Arildsson, creative lead och AD på Ehrenstråhle.

 

 

Arbetsgrupp:

Kund: E.ON 

Karin Rosell - Head of brand & marketing 

Sarah Kullin - Market Communication Manager

 

Byrå: Ehrenstråhle 

Christoffer Petersson - Account Director

Christian Godden - Strategic Director 

Lisen Axelsson - Account Manager 

Simona Karlsson - Account Manager 

Karl Arildsson - Art Director 

Mikael Noaksson - Copywriter 

Markus Bjurman - Creative Director 

Mathias Svensson - Copywriter 

Allex Olsson - Digital Growth

John Schulish - Designer 

Charlotte Harbäck - Designer

Linn Persson - Designer 

 

Leverantörer:

Produktionsbolag: 

Hobby Film

Regi: Oskar Bård

Producent: Frida Alexandersson 

Produktionsledare: Fred Thustrup 

DOP: Johan Phillips 

Offline: Joakim Pietras 

Ljudläggning Edward Björner 

 

Fotografi: Jeff Richt

Retusch: Victor Dahling 

 

3D/Creative Retouch, Studio Mint: Karl Vestklev , Anton Forsberg

 

Musik: Music super circus, Macke Bergkvist & Johan Isaksson

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

EhrenstråhleE.ON

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.