Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Ecpat ber om hjälp att ta ner övergreppsbilder i julkampanjen

Publicerad: 9 December 2019, 11:18

Varje minut laddar förövare upp tusentals bilder på barn och gör att övergreppet fortsätter. Bloomy Ideas har tagit fram barnrättsorganisationen ECPAT:s kampanj där man ber allmänheten om hjälp med att ta ner bilder från internet.


Ämnen i artikeln:

EcpatBloomy Ideas

– I årets julkampanj vill vi bort från känslan av total hopplöshet när det gäller sexuell exploatering av barn. Vi vill visa att det går att stoppa övergreppen och att varje krona gör verklig skillnad, säger Jenny Wevill, insamlingsansvarig på ECPAT Sverige i en kommentar.

Barnrättsorganisationen driver bland annat ECPAT Hotline, en anmälningssida dit människor anonymt kan anmäla misstänkt sexuell exploatering av barn. 2018 började de arbeta med Arachnid, en webcrawler och plattform, som med hjälp av foto-DNA aktivt kan spåra övergreppsmaterial på nätet. Arachnid processar hundratals bilder i sekunden. Varje dygn hittas 20 000 dokumenterade sexuella övergrepp på barn.

– Ny teknik innebär stora steg framåt, men fortfarande måste en analytiker granska varje övergreppsbild innan den kan tas ner. Förra året togs 208 726 bilder och filmer ner tack vare vårt arbete, men det finns en enorm mängd bilder som väntar på granskning. Bakom varje bild finns ett barn. Därför vill vi kunna göra ännu mer, säger Jenny Wevill i en kommentar.

Julkampanjen har tagits fram tillsammans med Bloomy Ideas.

– Behovet av stöd är stort men vi vet att många väljer att blunda för frågan för att den helt enkelt är för svår och jobbig att ta in. Vi valde att torrt beskriva bilderna i text för att vi vill att folk själva får tänka till en stund, kommenterar Li-Lie Chemnitz, projektledare på Bloomy Ideas.

Samarbetspartners i ECPATs julkampanj är bland andra IKANO Bank och Forex.

Arbetsgrupp ECPAT:

Fredrika Fredmark, press- och kommunikationsansvarig

Jenny Wevill, insamlingsansvarig

Anders Pålsson/PÅLSSONs, AD

Arbetsgrupp Bloomy Ideas:

Marcus Holmlund, kreatör

Jon Rönström, copy

Ida Jagerfelt, copy

Frida Thunholm, formgivare

Li-Lie Chemnitz, projektledare

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

EcpatBloomy Ideas

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.