Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Ecpat gick vinnande ur Berghs pro bono-tävling

Publicerad: 21 April 2020, 08:29

Berghs-studenter ska hjälpa Ecpat att hjälpa barn och ungdomar som fått nakenbilder spridda på internet.


Ämnen i artikeln:

Berghs School of Communication

Sedan flera år tillbaka anordnar Berghs school of communication och branschorganisationen Giva en tävling där ideella organisationer skickar in en brief och vinnaren erbjuds en pro bono-kampanj från några av skolans avgångsstudenter. Årets vinnare är Ecpat, en barnrättsorganisation som jobbar mot sexuell exploatering av barn. Totalt skickade 31 idella organisationer in briefer.

– För oss är lanseringen som vi har bett studenterna om hjälp med en utmaning på flera sätt. Ecpat har traditionellt haft vuxna som målgrupp för kommunikationen. Vi har lyckade kampanjer riktade till beslutsfattare och andra vuxna bakom oss, men att prata direkt med barn och unga är relativt nytt för oss, säger Fredrika Fredmark, press- och kommunikationsansvarig på Ecpat.

Projektet som Berghs-studenterna kommer att hjälpa Ecpat med är ett projekt som syftar till att hjälpa barn och ungdomar som fått nakenbilder spridda på internet. Studenternas uppdrag är dels att få ungdomar att få upp ögonen för Ecpat som organisation men även genom kommunikationsinsatser hjälpa till att driva trafik till plattformen som arbetet utgår från.

– Vi vill stärka vår relation framöver med unga, och lanseringen av den här viktiga tjänsten blir en start. Jag är väldigt glad över att Berghs valde ut just vårt projekt och är helt övertygad om att studenterna kommer att kunna bidra med smarta insikter och kreativa lösningar som vi aldrig skulle ha tänkt på själva, säger Fredrika Fredmark.

– Ecpats utmaning är både relevant, aktuell och viktig. Här kan Berghs heltidsstudenter definitivt göra skillnad, säger Cecilia Sjödin, project director, på Berghs.

Studenterna som kommer att bistå Ecpat är: Olivia Rönnqvist – produktionsledning, Isac Lissåker - digital design & strategy, Freja Jonsson Blomberg - growth marketing, Emilia Silfverberg – AD, Josephine Bergh – copy, Tova Andersson - communication design, Josefin Andersson – PR, John Sigfridsson - strategisk kommunikation.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.