Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Ecpat hjälper unga att ta ner nakenbilder från nätet

Publicerad: 23 November 2020, 10:59

Från ECPAT:s nya kampanjfilm.

Barnrättsorganisationen Ecpat lanserar en ny kampanj framtagen tillsammans med barn och unga, byrån Stockholm Kreativism samt elever från Berghs.


Ämnen i artikeln:

Ecpat

Liknande tjänster finns redan internationellt, men nu börjar barnrättsorganisationen ECPAT även hjälpa svenska barn och ungdomar att ta ner nakenbilder från nätet. Tjänsten går under namnet Ditt ECPAT.  

Via en egen hemsida kan nu alla under 18 år, utöver att få hjälp att ta ner nakenbilder som spridits på nätet, även få stöd och kunskap om bilder, sexuella kränkningar, hot och övergrepp. 

– Att få sin nakenbild spridd är aldrig okej, men det är aldrig ditt fel om det händer. Det är vårt viktigaste budskap till unga och det är också därför vi startar den här nya tjänsten, säger Fredrika Fredmark, kommunikationsansvarig på ECPAT Sverige, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Ecpat gick vinnande ur Berghs pro bono-tävling 

Kampanjen bygger delvis på idéer från av Berghs avgångselever, efter att ECPAT vann skolans pro bono-tävling i våras. Den bygger också på ungas berättelser om att ta och dela nakenbilder, bli hotad på nätet och få oönskade dickpicks. Barn i olika åldrar har även varit delaktiga i hela processen, både vad gäller produktutveckling till manus för filmer och lower funnel-annonser. Organisationen har också genomfört en digital undersökning med svar från över 6500 unga mellan 10 till 17 år. 

– Att ha tillgång till ett så bra underlag hjälper verkligen när vi jobbar med att få insikt i det problem som projektet berör. Här har de ungas röster fått styra kommunikationen och de är unga själva som beskriver problemet. För mig känns det grymt att få vara med i något som kommer göra direkt skillnad för många, säger Anders Pålsson, kreatör på Stockholm Kreativism, som varit med och tagit fram kampanjen. 

Arbetsgrupp

Kund: ECPAT Sverige

Byrå: Stockholm Kreativism

Digitalt: Sticky Beat

Produktionsbolag: Makeriet

Regi: Arvin Kananian

Producent: Mistre Tesfaye

DoP: Emil Klang

Klippning: Anton Nilsson

Grade: Rickard Ahlbäck, The Line

Ljud: Arttu Kontkanen

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ecpat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.