onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Educatius storsatsar globalt – vill få unga att ge sig ut i världen

Publicerad: 12 december 2022, 12:15

Educatius startar global varumärkesresa.

Nu startar det svenska doldisföretaget Educatius sin globala varumärkesresa. Just nu smyglanseras den nya visuella identiteten och ett helt nytt kommunikationskoncept.

Ämnen i artikeln:

NyheterRuth

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Syftet är att inspirera ungdomar i hela världen att göra ett utbytesår utomlands eller att läsa en internationell gymnasieutbildning online. Educatius har erbjudit utbytesprogram för gymnasielever i hela världen sedan 2003. 

Trots att Educatius är en av de största aktörerna på marknaden, är de i stort sett okända. Det beror på att de tidigare har jobbat utifrån en agentmodell. När de nu ska börja nå direkt till konsumenter behöver de växla upp hela sitt varumärkesarbete och börja bygga kännedom.

– Educatius är den största organisationen i världen i vår bransch men vi är samtidigt i princip är helt okända. Vi firar 20 år nästa år och bara förra året hjälpte vi över 8,000 ungdomar från över 60 olika länder att studera utomlands. Att vi nu tar steget och skapar ett eget starkt varumärke är nödvändigt men så klart även utmanande, säger Petra King, global marknadsdirektör på Educatius Group.

Konceptet som tagits fram tillsammans med den Stockholmsbaserade byrån Ruth under hösten heter ”Unlock the World” och har som ambition att inspirera unga att våga ge sig ut i världen för att plugga, uppleva världen och möta nya kulturer. Konceptet kommer att lanseras global och sen tolkas lokalt på de olika marknaderna då drivkrafterna och ambitionerna för studenter i exempelvis Kina, Brasilien och Europa skiljer sig åt.

- Oavsett om man vill läsa utomlands för att öka sina chanser att komma in på ett av de bästa universiteten efter gymnasiet eller om drivkraften är att komma hemifrån och upptäcka sig själv i en ny kultur, vill vi inspirera dagens unga till att våga ta steget, säger Petra King och fortsätter:

– Vi vet att ett utbytesår ger så många värdefulla upplevelser och oförglömliga minnen. Och i förlängningen bidrar det till ökad global förståelse mellan människor och kulturer.

Ruths uppdrag för Educatius innefattar designen av en ny global varumärkesidentitet samt ett kreativt koncept med syfte att skapa tydlighet och bygga kännedom såväl på den nordamerikanska- som de europeiska- och asiatiska marknaderna.

– Jag letade efter en partner med förståelse och en ödmjukhet för våra komplexa strategiska utmaningar. Men också en byrå där jag får access till senior expertis genom hela processen – inte bara i första kundmötet. Ruths sätt att jobba är både smart, effektivt och oerhört kreativt, säger Petra King.

Det nya varumärket smyglanseras från och med i dag i och med lansering av en ny hemsida som har byggts av Merkle/Isobar. Under 2023 kommer den nya identiteten och det nya konceptet att rullas ut globalt.

Arbetsgrupp

Educatius

Carla Kearns

Petra King

Isabelle Krall

Ruth

Annika Carstedt, strategi

Alexandra Dannebrg, copy

Mathias Eriksson/Norrsken Studios, design

Henrik Täppmark, ad och kreativt ansvar

Erik Wünsche, projektledning

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev