tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Efter år av restriktioner – nya Ving-konceptet ska få frusna svenskar att bli resesugna

Publicerad: 22 december 2022, 12:54

I det nya konceptet ”Semestereffekten” lyfter Ving fram det välmående som förhoppningsvis kommer med en semester.

Ämnen i artikeln:

NyheterVingÅkestam Holst

Thomas Nilsson

thomas.nilsson@resume.se


I mellandagarna, då snön förhoppningsvis lägger sitt täcke över Sverige, lanserar Ving sin stora sommarkampanj. I år gör man det med det nya konceptet ”Semestereffekten”, framtaget i samarbete med Åkestam Holst och regisserat av Adam Berg.

Redan i förra årets kampanj tog man fasta på det välmående en semester förhoppningsvis ger men med ”Semestereffekten” tycks Ving ta ett tydligare grepp. I lanseringsfilmen illustreras känslan av att ha semester med en kvinna som tyngdlöst svävar fram på en öde strand. Sin vana trogen använder man sig av en omarbetad klassiker, i det här fallet ”Lovely Day” av Bill Withers.

– Vi är väldigt nöjda med resultatet. Det blir allt svårare att sticka ut och nå igenom i reklambruset, kanske särskilt i resebranschen. Här tycker vi att vi har hittat helt rätt och vi ser fram emot att jobba vidare med konceptet under lång tid framöver. Filmerna kommer att bli ett fantastiskt startskott på Semestereffekten, säger Caroline Fondelius, head of inhouse marketing production på Ving.

LÄS MER: Varumärkesduellen: Vem äger chartertronen – Ving eller TUI?
LÄS MER: ”Därför måste charterbolagen se upp”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Kampanjen är den första på två år Ving kunnat lansera utan att behöva oroa sig över pandemins restriktioner. 

– Semestereffekten är en massa saker. Som att komma närmare sina närmaste, känna sig modigare, roligare, härligare, mer närvarande och mindre stressad. Det som förenar är känslan av att livet känns lätt och luftigt – att man liksom svävar fram i tillvaron. I lanseringen är det just den här universella känslan vi går all in på. En härlig känsla som går att variera inom konceptet över tid, fyller Filip Laurent, ansvarig copy Åkestam Holst, i.

Filmerna, producerade av BRF, i kampanjen kommer att gå i tv, på Youtube och i egna kanaler. Totalt har man tagit fram fyra filmer av olika varianter av filmen. Därutöver kommer researrangören att synas och höras i podcasts, radio, digitalt, sociala medier, print samt utomhus med en extra push på stora ytor i Stockholm och Göteborg.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Under pandemin har Ving genomgått flera förändringar, både internt och externt. December 2020 lanserade de en ny visuell identitet, även den med fokus på välmående. De har även genomfört en omorganisation av marknadsavdelningen med fokus på ett mer gränsöverskridande arbetssätt.. Förändringarna kom efter att Ving togs över av en investerargrupp ledda av Petter Stordalen. I oktober 2022 prisades Ving i ”Sveriges bästa marknadschef” eftersom de var det varumärke i resebranschen som utvecklats bäst. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Åkestam Holst

Johan Landin, AD

Filip Laurent, Copy

Stina Hansson/Sebastian Stüben, strateger

Caroline Sjöström, produktionsledare

Jessica Morales, projektledare

Johan Lindström, byråproducent

 

Bkry

Lotta Persson, grafisk formgivare

 

BR:F, produktionsbolag

Adam Berg, Regissör

Ben Croker, Producent

Dimona Fessahaye, Produktionsledare

Nicke Johansson, Fotograf

 

Musik

Jenny Ring, Music Supervisor

Nyinspelning av Bill Withers – Lovely Day producerat av Stefan Olsson med sång av Graciela Chin A Loi.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev