Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Efter beskedet om öppning: Gröna Lund släpper kampanj inspirerad av ”Stranger Things”

Publicerad: 17 maj 2021, 08:14

Det nya reklamkonceptet hämtar näring från myten om ett avbrutet bygge av en tunnelbanestation vid Gröna Lund och doftar 1980-tal.


Ämnen i artikeln:

Gröna Lund

I onsdags förra veckan blev det klart att Gröna Lund får öppna igen efter 576 dagars nedstängning. Portartna kommer att öppnas den 2 juni. I samband med detta släpper nöjesfältet sin första stora reklamkampanj för säsongen. I fokus står årets nyhet ”Monster – King of Roller Coasters”.

Åkattraktionen är Gröna Lunds största investering någonsin. En inverterad berg- och dalbana, specialdesignad för Gröna Lunds område. Den första backen kastar besökarna från 34 meters höjd rakt ner mot vattnet i en hastighet av 90 kilometer i timmen. Åkturen går över huvudena på tivoligästerna och nära andra attraktioner och byggnader. ”Monster har byggts under tre års tid.

Namnet på den nya attraktionen bygger på en urban legend. I samband med att tunnelbanan byggdes i Stockholm fanns det långtgångna planer på en station under Djurgården. Men plötsligt avbröts bygget. När Gröna Lund gjorde en utgrävning för den nya bergochdalbanan upptäcktes det icke avslutade bygget nere i tunnlarna. Platsen används nu vid på- och avstigning för ”Monster” efter myten som under lång tid vilat över den gamla stationen.

Det nya reklamkonceptet bygger på storyn om Monster och andas 80-tal med tydlig inspiration från den populära Netflix-serien ”Stranger Things”. Filmen kommer endast visas i digitala kanaler: Facebook, Instagram, Youtube, Snapchat, TikTok. Den kommer att kompletteras av en annons för digitala kanaler som också kommer att användas som utomhusenhet på bussbaksidor i hela Stockholms innerstad under sommaren.

 Reklamfilmen är producerad inhouse i samarbete med Filmic Art.

Arbetsgrupp

Beställare/Creative

Marknadsdirektör: Joanna Hammar (Parks and Resorts)

CD/Copy/AD: Navid Safiyari (Parks and Resorts)

Brand Manager: Sebastian Delefors (Parks and Resorts)

Grafisk formgivare - Stillbild: Robert Löfgren (Parks and Resorts)


Film
Prod. Bolag: Filmic Art 

Director: Filmic Art /DOP Emil Klang/

Offline/Offline: Filmic Art

Producent: Filmic Art

Grading: Sabina Thörnberg

3D/Animation: Filmic Art Ab

Music: Slade

Soundmix: Efterklang


Stillbild

Retusch: Joanna Ågren/Mirage Imaging AB

Fotograf: Mattias Tiederman

Producent: Filmic Art

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Gröna Lund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.