Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 20 januari 2020, 15:51
I NFL:s nya kampanj medverkar den numera pensionerade spelaren Anquan Boldin som delar med sig av historien om hur hans kusin Corey Jones sköts till döds i Florida 2015 av en civilklädd polis.
2016 valde den tidigare NFL-spelaren Colin Kaepernick att knäböja under nationalsången som en protest mot det utbredda polisvåldet mot svarta amerikaner – och har sedan dess varit kontraktlös. Nu gör NFL en kampanj för att uppmärksamma frågan.
Nikes ”Dream Crazy” med den tidigare NFL-spelaren Colin Kaepernick är utan tvekan en av de senaste årens mest uppmärksammade reklamkampanjer. Sedan lanseringen i september 2018 har kampanjen kritiserats av president Donald Trump och blivit anklagad av plagiat av Apple, men också vunnit prestigefulla priser som guld och grand prix i Cannes Lions och en Emmy Award för ”Outstandig Commercial Award”.
Colin Kaepernick har varit kontraktlös sedan 2016 då han valde att knäböja under nationalsången som traditionsenligt spelas inför varje NFL-match. Agerandet var ett sätt att uppmärksamma kampanjen och organisationen Black Lives Matter, som jobbar för att synliggöra polisens våld mot svarta amerikaner.
Cirka fyra år senare väljer NFL-ligan att ta sig det politiskt laddade ämnet, med en reklamfilm som sändes under helgens conference championship games och som kommer sändas för andra gången under julafton för reklamfilm – Super Bowl. Det skriver Adage.
LÄS MER: ”Syftesdrivet allt mer populärt – men ökar det försäljningen?”
I kampanjfilmen, som är framtagen av 72andSunny, medverkar den numera pensionerade NFL-spelaren Anquan Boldin som delar med sig av historien om hur hans kusin Corey Jones sköts till döds i Florida 2015 av en civilklädd polis. Det hela hände medan Corey Jones väntade på vägassistans. Polisen i fråga hävdade att han agerade i självförsvar, men blev förra året dömd för mord och mordförsök efter att en inspelning av Corey Jones samtal efter en bogserbil avslöjat hur händelseförloppet gått till.
Kärnan i kampanjen är ett program som går under namnet ”Inspire Change” som formellt rullades ut i januari 2019.
Anligt Adage ifrågasätter kritiker NFL-ligans motiv och menar att kampanjen endast är ett försök att reparera NFL:s varumärke efter den pr-katastrof som kontroversen kring Colin Kaepernick innebar. Kaepernick har inte fått något nytt kontrakt sedan 2016 då han först började knäböja under nationalsången.