Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Efter Colin Kaepernick – NFL lyfter polisvåld mot svarta

Publicerad: 20 januari 2020, 15:51

I NFL:s nya kampanj medverkar den numera pensionerade spelaren Anquan Boldin som delar med sig av historien om hur hans kusin Corey Jones sköts till döds i Florida 2015 av en civilklädd polis.

2016 valde den tidigare NFL-spelaren Colin Kaepernick att knäböja under nationalsången som en protest mot det utbredda polisvåldet mot svarta amerikaner – och har sedan dess varit kontraktlös. Nu gör NFL en kampanj för att uppmärksamma frågan.


Ämnen i artikeln:

NFLSuper BowlNike

Nikes ”Dream Crazy” med den tidigare NFL-spelaren Colin Kaepernick är utan tvekan en av de senaste årens mest uppmärksammade reklamkampanjer. Sedan lanseringen i september 2018 har kampanjen kritiserats av president Donald Trump och blivit anklagad av plagiat av Apple, men också vunnit prestigefulla priser som guld och grand prix i Cannes Lions och en Emmy Award för ”Outstandig Commercial Award”.

Colin Kaepernick har varit kontraktlös sedan 2016 då han valde att knäböja under nationalsången som traditionsenligt spelas inför varje NFL-match. Agerandet var ett sätt att uppmärksamma kampanjen och organisationen Black Lives Matter, som jobbar för att synliggöra polisens våld mot svarta amerikaner. 

Cirka fyra år senare väljer NFL-ligan att ta sig det politiskt laddade ämnet, med en reklamfilm som sändes under helgens conference championship games och som kommer sändas för andra gången under julafton för reklamfilm – Super Bowl. Det skriver Adage

LÄS MER: ”Syftesdrivet allt mer populärt – men ökar det försäljningen?”

I kampanjfilmen, som är framtagen av 72andSunny, medverkar den numera pensionerade NFL-spelaren Anquan Boldin som delar med sig av historien om hur hans kusin Corey Jones sköts till döds i Florida 2015 av en civilklädd polis. Det hela hände medan Corey Jones väntade på vägassistans. Polisen i fråga hävdade att han agerade i självförsvar, men blev förra året dömd för mord och mordförsök efter att en inspelning av Corey Jones samtal efter en bogserbil avslöjat hur händelseförloppet gått till. 

Kärnan i kampanjen är ett program som går under namnet ”Inspire Change” som formellt rullades ut i januari 2019.

Anligt Adage ifrågasätter kritiker NFL-ligans motiv och menar att kampanjen endast är ett försök att reparera NFL:s varumärke efter den pr-katastrof som kontroversen kring Colin Kaepernick innebar. Kaepernick har inte fått något nytt kontrakt sedan 2016 då han först började knäböja under nationalsången. 

Se filmen här.  

 

 

 

Amanda Törner (tjänstledig)

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

NFLSuper BowlNike

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.