Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Efter DHL-klädda rånarligan – nu släpper butiken klädkollektion med loggan: ”Vill synliggöra”

Publicerad: 26 april 2022, 08:00

Butiken görs om till paketombud.

Foto: New Black/DHL.

I sviterna av polisens varningar mot falska varuombud blir klädbutiken New Black paketombud och lanserar en klädkollektion. På DHL har man haft en diskussion om det är problematiskt: ”Man kan fundera kring sannolikheten att en rånarliga skulle köpa en klädkollektion som kostar 2 000 kronor”.


Ämnen i artikeln:

KampanjDHL

New Black är ett märke inom streetwear som grundades i Göteborg och i dag har ett stort följe. I förra veckan meddelade man ett samarbete med budfirman DHL, där butiken i Stockholm görs om till ett paketombud och man samtidigt lanserar en limiterad klädkollektion inspirerad av DHL:s varumärke.

Tidigare har klädmärket Vetements lånat in DHL:s logotyp till sina kollektioner, för första gången 2016. En gul T-shirt med den röda logotypen, men till en saftig prislapp: 185 euro, omkring 1900 kronor. Designern som skapade logotypen på 90-talet, Helge Rieder, skrev i en text i Financial Times: ”Att sälja en T-shirt med en DHL-logotyp för 185 euro är galet. Att köpa den är orimligt.”

Men succén var ett faktum, och Vetements-plagg med DHL-varumärket går fortfarande att köpa för höga summor hos återförsäljare som Grailed.

– DHL har en gedigen historia inom modevärlden, säger Mikael Stange, chef för marknadsföring och kommunikation på DHL e-commerce solutions. 

– Det hänger så klart ihop med att många modekunder är väldigt intressanta för oss, och vi har gjort internationella sponsorskap med modeevenemang. Så det har gjorts några sådana här samarbeten genom historien, bland annat med Vetements, fortsätter han.

Vad är målet med det här samarbetet?
– Målet är främst att utveckla vårt ombudsnätverk och hitta nya sätt att synas och skapa en bättre kundupplevelse. Bland annat genom att hitta mer integrerade sätt att samarbeta, både med aktörer som har en e-handel men också fysiska butiker, för att skapa en bättre köpupplevelse från vår sida. Paketombud har ofta mer än en aktör och detta är ett sätt att göra det på våra villkor, där vi syns och kan säkerställa att det blir så bra som möjligt för den som skickar och tar emot paket med DHL. Sedan är det givetvis intressant att samarbeta både digitalt och i fysisk butik med New Black. 

Under samarbetet så kommer kunder hos New Black bara erbjudas frakt med DHL, berättar Mikael Stange.

– Vi vill givetvis synliggöra vårt varumärke. Det kan vara svårt att hålla reda på om det är vi eller en branschkollega som löser logistiken för ett paket, men här har vi skapat en upplevelse där det är synligt att vi levererar. Och vi får synas på ett sätt som vi tycker är synonymt med vårt varumärke, som är väldigt starkt och det vill vi dra nytta av.

Under hösten ifjol skedde ett antal rån på bland annat klockor av människor som var klädda som falska bud från firmor som Foodora och DHL. I samband med det varnade Stockholmspolisen för falska varubud. I november stoppades tre personer som var klädda i DHL-kläder efter en polisjakt, och det visade sig senare att planen var att råna en våning på Östermalm och att personerna var del av den så kallade Headshotligan. 

Hur har ni resonerat kring att det relativt nyligen begåtts brott med bland annat falska DHL-bud?
– Det är en diskussion vi så klart har fört innan detta. Vi är ett av världens största varumärken och det är tyvärr ganska lätt att få tag på vår logotyp om man vill det. Man får 19,4 miljoner träffar om man googlar på vår logga. Vi råder alltid kunder att be om legitimation, se till att man har en avisering, och om man känner sig minsta osäker ska man inte släppa in någon. Man kan också fundera kring sannolikheten att en rånarliga med kreditkort skulle köpa en limiterad klädkollektion som kostar 2 000 kronor, säger Mikael Stange.

Han upplever att responsen man har fått har varit positiv. 

Kan du tänka dig att det kanske väcker anstöt, hos folk som blivit utsatta för brott eller liknande?
– Ja, har man råkat ut för något så kan man givetvis ta illa upp, det har jag full förståelse för. Men jag tycker inte att ett modesamarbete kan ses som synonymt för vad en rånarliga gör eller inte gör. Vi är alltid varsamma om säkerheten, och här bedömde vi att det inte är någonting som ökar risken för den här typen av brott.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

KampanjDHL

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.