Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Efter folkliga ilskan – RO fäller Fords reklam där flicka sparkar Joe Labero

Publicerad: 19 januari 2022, 14:34

Reklamombudsmannens opinionsnämnd anser att Fords uppmärksammade reklamfilm ger intryck av att ursäkta våld.


Ämnen i artikeln:

McCannFord

I oktober förra året Resumé lanserade Ford sin första reklamfilm som producerats för den svenska marknaden på 27 år. Kampanjen hade tagits fram tillsammans med reklambyrån McCann i Stockholm. 

I filmen ser vi den kände illusionisten Joe Labero i rollen som bilförsäljare och demonstrera vilka ”magiska” funktioner som Fords laddbara bilar har för en familj. I bilhallen blir han avslöjad av en sjuårig flicka i reklamfilmen som anser att Joe Labero inte är magisk, att det är bilens funktioner som gör jobbet och sparkar helt sonika trollkarlen på smalbenet i besvikelse.

”Du är ingen riktig trollkarl!”

Under hösten mottog Resumés redaktion en rad mejl från läsare som ansåg att Fords reklamfilm visade stora brister i sitt ansvarstagande mot konsumenten, på grund av flickans spark mot Joe Labero.

”Hoppas jag inte är ensam som tycker att er reklam med Joe Labero är osmaklig med tanke på att reklammakaren instruerat den lilla flickan att sparka honom på benet! Nu är det måhända inte så många barn som ser reklamen och tar intryck av hennes agerande, men i alla fall. Ska vi inte uppfostra våra barn att bete sig på ett värdigt sätt, eller?”, skrev en av de många privatpersoner som hörde av sig till Resumé.

Vi sammanfattar reaktionerna i artikeln här.

Totalt har sex privatpersoner anmält reklamfilmen till RO. De anser att reklamen uppmanar till våld och visar att det är okej att bete sig som flickan gör i reklamfilmer, vilket ger fel signaler. Flera av anmälarna har dessutom poängterat att ingen av de vuxna tillrättavisar barnet.

I sitt svar till RO skriver annonsören (återförsäljaren Hedin Motor Company AB) att reklamfilmens humoristisk ansats är så tydlig att det borde uppfattas av en genomsnittskonsument. Annonsören understryker också att bilar är en produkt för vuxna och att reklamfilmen därmed inte är riktad mot målgruppen barn.

”Att den lilla flickan i sin barnsliga besvikelse i slutet springer fram och stöter till Joe Laberos ben, medan hon säger att ”du är ingen riktig trollkarl!”, kan inte uppfattas som varken kraftfullt, våldsamt, hotfullt eller farligt med hänsyn till den helhetsbild som reklamfilmen ger.”

Nu meddelar Reklamombudsmannen på sin hemsida att organets opinionsnämnd valt att fälla Fords reklamfilm.

”Visserligen är det våld som utövas av flickan i filmen av ringa karaktär. Mot bakgrund av det särskilda aktsamhetskrav som följer av artikel 18 i ICC:s regler om när barn förekommer i reklam finner nämnden emellertid att filmen, trots sin humoristiska ansats, får anses överse med våld på ett sätt som strider mot artikel 2 tredje stycket i ICC:s regler”, skriver nämnden i sitt beslut.

Reklamfilmen har tagits bort från Youtube. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

McCannFord

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.