Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanj

Efter kritiken mot ”Gör plats” – influencern får skadestånd av Arbetsförmedlingen

Publicerad: 13 November 2019, 14:54

Cp-skadade Natalie Chanise Eriksson var starkt kritisk mot hur hon användes i Arbetsförmedlingens kampanj. Nu kommer Arbetsförmedlingen betala henne ett skadestånd. ”Jag vågade knappt gå ut”, säger hon till Resumé.


Ämnen i artikeln:

ArbetsförmedlingenLe Bureau

I slutet av september lanserade Arbetsförmedlingen sin sista kampanj under myndighetens kommunikationskoncept ”Gör Plats” tillsammans med Le Bureau. På utomhustavlor syntes kända och framgångsrika personer som influencern Therése Lindgren, entreprenören Pär Svärdson och Amelia Adamo. På de retuscherade affischerna framstår som att personerna hade en funktionsnedsättning och kampanjen ställde frågan om de hade haft samma möjligheter att lyckas om de hade haft denna funktionsnedsättning i verkliga livet.

Redan under kampanjens första dag mötte kampanjen intensiv kritik. En av de medverkande, influencern och skribenten Natalie Chanise Eriksson, vars kropp användes på bilden med Therése Lindgren, gick ut på sin Facebooksida och hävdade att hon inte hade blivit informerad om hur kampanjen skulle se ut.

LÄS MER: ”Gör plats” har drivit upp Arbetsförmedlingens medieinvesteringar rejält”

LÄS MER: Kritik mot Arbetsförmedlingens senaste del i  ”Gör plats”

LÄS MER: Arbetsförmedlingen plockar ned kampanj

”På plåtningen var fotografen väldigt skum. Jag blev tvingad till att göra saker med min vänstra hand som är den mest 'skadade' delen i min kropp. Mina ben skulle peka utåt vilket de aldrig gör. Fotografen gjorde allt för att förvärra min CP. Jag har arbetat som modell i nio år och som modell, med CP dessutom, är man väldigt utsatt. Gränsen mellan vad man vill och vad man inte är bekväm med är hårfin”, skrev hon på Facebook.

Samma vecka tog Arbetsförmedlingen beslutet att plocka bort tavlan med Natalie Chanise Eriksson och Therése Lindgren efter dialog med de medverkande.

I en video på sin nystartade Youtubekanal berättade Natalie Chanise Eriksson under tisdagen att Arbetsförmedlingen i efterhand har ett om ursäkt och gått med på att betalat ut ett skadestånd till henne. Uppgifterna bekräftas av Arbetsförmedlingens pressavdelning. Influencern har också tagit hjälp av en advokatbyrå i processen.

– Vi har tidigare bett om ursäkt direkt till Natalie och via medier. Ni gör vi det även skriftligen. Hon upplever sig diskriminerad och det är en känsla vi har förståelse för, säger Katarina Pettersson Brdarski som är enhetschef för Arbetsförmedlingens kommunikationsavdelning.

Hur mycket pengar rör det sig om?
– Vi vill inte gå in på det.

Var det svårt att komma överens?
– Inte ett dugg. Det som inträffade som fått henne att känna sig diskriminerad är olyckligt och vi är väldigt ledsna för att hon känner på det sättet. Kampanjens syfte är att lyfta att personer med funktionsnedsättning är en outnyttjad kompetens på arbetsmarknaden.

Är det just fotograferingen som är olycklig här?
– Jag var själv inte med på fotograferingen, men har pratat med personer som var med. Det handlar också att det är olyckligt att vi vill lyfta den outnyttjade spets som finns och så blev det så här med just den sista kampanjen.

Vad kan ni lära er av detta?
– Vi håller på att utvärdera kampanjen just nu internt. Jag kan redan säga att det är jätteviktigt att vi är tydliga och överens om vad som gäller för alla parter i de projekt som vi bedriver.

En information som hon inte upplever att hon har fått här?
– Om det är så att hon inte visste hur hennes medverkan skulle porträtteras i själva kampanjen är det förstås förfärligt.

Inte heller Natalie Chanise Eriksson vill i dag gå in på hur mycket pengar det rör sig om.

Jag kommer publicera en video nästa vecka där jag berättar summan och hur den ska användas, säger Natalie Chanise Eriksson till Resumé.

Varför valde du att se över möjligheterna till Skadestånd?
Jag är väldigt modig när det kommer till mina rättigheter. Det var en självklarhet att begära det.

Utöver den kritiken som har varit, hur ser du på Arbetsförmedlingens hantering av den kritik som har kommit från dig?
– De har varit väldigt ledsna över hur jag kände mig. Jag känner att de var väldigt förvirrande i situationen.

Hur har hela den här processen påverkat dig?
– De första veckorna var jättejobbiga. Jag vågade knappt gå ut. Jag var så rädd att folk trodde jag var med på texten. Det kändes också som att jag förlorade allt jag byggt upp med min blogg, Instagram etc. Men jag blev liksom också triggad och provocerad att visa de vilken influencer jag är. För tre veckor sen startade jag en Youtube och det går jättebra. Även om jag bara har 322 prenumeranter beter jag mig som om jag hade 300 000. Jag filmar och redigerar varje dag. Jag tror att allt detta med AF har fått mig starkare på sikt. Jag blev arg och när jag möter fördomar vill jag bevisa motsatsen gånger hundra.

FAKTA
Konceptet ”Gör plats” lanserades 2017 och är en långsiktig kommunikationsinsats för att öka kännedomen om hur man kan bredda sin rekrytering med hjälp av Arbetsförmedlingen och arbetsgivare att ändra attityd och anställa funktionsnedsatta i en högre utsträckningen. Kampanjerna under Gör plats! genomförs av Arbetsförmedlingen på uppdrag av regeringen. Arbetsförmedlingens medieinvetseringar från 2018 och 2019 överstiger 100 miljoner kronor och det är de öronmärkta pengarna för ”Gör plats” som står för merparten av reklamköpen under perioden. Det visar bruttosiffror från Kantar Sifo som Resumé har tagit del av.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.