Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Efter Traderas native – anklagas för att parasitera på barnböcker

Publicerad: 12 Oktober 2020, 11:21

Pierre Norberg är Chief Marketing & Sales Officer på Tradera.

Foto: Press

En kreativ kampanj riktad till gravida kvinnor, eller en native för barn? Traderas barnbok Ellis ska få vuxna att sälja begagnade barnsaker, men kritiseras också för att utnyttja barnboksformatet. ”Vi har 18-årsgräns på vår sajt och riktar oss inte till små barn”, säger Pierre Norberg, Chief Marketing & Sales Officer på Tradera.


Ämnen i artikeln:

Tradera

”Vilken tur att mamma har en gul magisk knapp. Poff! Så trollas alla leksaker, som inte längre används, upp i Leksaksmolnet.”

Ovanstående mening går att läsa i barnboken ”Ellis och den skinande trumman”, ovanför en illustration på en smartphone med en gul knapp i mitten och Traderas logga. 

Boken distribueras gratis till den som vill genom sajten Allt för föräldrars Gravidpaket, och har tryckts i 18 000 upplagor. Tvärtemot vad formatet barnbok insinuerar om målgruppen riktar sig inte sagan om Ellis till barn, utan till framtida föräldrar. Det skriver Traderas Chief Marketing & Sales Officer Pierre Norberg i ett mejl när Resumé frågar om varför man valt att trycka upp just en barnbok för att göra reklam. 

– Målet med kampanjen är att gravida kvinnor ska bli nyfikna på Tradera och komma i gång med att köpa och sälja begagnade grejer. Vi vill samtidigt göra det på ett kreativt och kul sätt i form av en bok, som förhoppningsvis ska vara rolig och inspirerande att läsa. 

Men alla är inte lika roade. 

Bland annat Dagens Nyheters kulturskribent och kritiker Kristina Lindquist har reagerat på boken på sitt Twitterkonto, med orden ”mysigt att 'native' också betyder att företag parasiterar på barnboksformatet”.

I Sverige ställs höga krav på marknadsföring som riktar sig till eller berör barn, och det är till exempel förbjudet att skicka direktreklam till barn under 16 år. 

Enligt Pierre Norberg har man i skapandet av boken vidtagit flera åtgärder för att minska risken att råka rikta reklam till barn. 

– Målgruppen är som sagt den gravida kvinnan, men eftersom det är en kontext där barn kommer att exponeras för innehållet var det så klart extra viktigt för oss att tydligt kommunicera att boken är marknadsföring från Tradera, vilket vi gör på flera ställen inklusive på bokens framsida. Av samma anledning var vi noga med att undvika budskap innehållandes direkta köpuppmaningar i boken.

Blir inte barnet indirekt en del av målgruppen om barnboken läses upp för dem?
Vi har varit tydliga med att boken ges ut av Tradera i marknadsföringssyfte, vilket vi gör på flera ställen inklusive på bokens framsida. Vi har 18-årsgräns på vår sajt och riktar oss inte till små barn. Däremot självklart till de många föräldrar som kan tänkas handla cirkulärt. Formatet ”barnbok” är ett kreativt sätt att förmedla budskapen om cirkulär konsumtion till blivande föräldrar.

Boken har tagits fram internt på Tradera, och inga andra medieval har använts i kampanjen. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tradera

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.