Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Ehrenstråhle gör hårdrock av Lenovos produktrecensioner

Publicerad: 13 Januari 2021, 13:18

”Over 4K resolution” sjunger bland annat metalbandet Iron Savages i en ny låt, vars text direkt plockats ur recensioner av Lenovos produkter. ”Vi vill absolut inte driva med kategorin utan bara bjuda på stenhård metal”, säger Oskar Ferm, kreatör på Ehrenstråhle.


Ämnen i artikeln:

Ehrenstråhle

Lenovo hör till ett av flera datormärken som tävlar om utrymmet på en marknad med starka konkurrenter. Till skillnad från till exempel Apple är dataspelare, eller ”gamers”, i dag en viktig målgrupp. 

Det är också gamers som Ehrenstråhle vill nå i en ny, något annorlunda, kampanj för datortillverkaren. 

Tillsammans med metalbandet Iron Savages har de musiksatt produktrecensioner från branschsajterna The Verge, Manofmany och Mobil. 

– Vi vet att de flesta läser eller kollar på reviews innan de köper nya produkter och vi brukar ligga rätt bra till där. I dessa tråkiga tider ville vi fokusera på något positivt och bjuda våra gamers på lite underhållning. Så varför inte kombinera lite produktinformation med stenhård metal tänkte vi? Metal och gaming ligger väldigt nära rent estetiskt så det passade bra säger Lale Johansson, Consumer Marketing Manager på Lenovo i ett pressmeddelande.

Kampanjen som nu syns i sociala medier består av tre olika låtar, och har producerats av Claudio Marino. Bland annat består låttexten av fraserna ”attractive, yet plainly designed gaming laptop” och ”Over 4K resolution”. 

– Metal är okänd mark för oss så det kändes tryggt att jobba med Claudio som är Sveriges kanske mest rutinerade metalproducent. Vi vill absolut inte driva med kategorin utan bara bjuda på stenhård metal, säger Oskar Ferm, kreatör på Ehrenstråhle.

De musiksatta recensionerna är inte första gången som Ehrenstråhle tar fram en annorlunda kampanj för Lenovo. Senast i somras lanserades kampanjen ”Say yes to gaming”, där en dedikerad person söktes för att ingå äktenskap med en Lenovo Legion-dator. Över 600 ansökningar i form av frierier kom in. 

Läs mer: Han gifte sig med en dator i kampanj för att höja gamingens status 

 

 

Arbetsgrupp

Lenovo

Lale Johansson

 

Ehrenstråhle

Anna Mattsson, Jonna Peltonen, Victoria Fernandez, Susanne Åström, Linda Engström, Lars Carlsson, Satany Doughouz, Oskar Ferm, Joakim Estemar.  

 

Videoproducent: Claudio Marino

Musikproducent: Martin Masarov

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ehrenstråhle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.