Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

El-utmanaren kallar konkurrenter för dinosaurier

Publicerad: 10 Februari 2021, 10:04

El-appen Tibber satsar på att öka kännedomen på svensk mark, och släpper nu sin första varumärkeskampanj på hemmaplan. De passar samtidigt på att ge en känga till sina äldre konkurrenter.


Ämnen i artikeln:

TibberMiltton

Svensk-norska Tibber grundades 2016 och har som affärsidé att se till att användningen av energi blir smartare med hjälp av teknik. Bolaget säljer förnybar el till sina kunder till inköpspris, och tjänar istället pengar på en app som kan analysera elförbrukningen och smarta produkter som ska minska hushållens elförbrukning. 

Tillväxten sedan starten har varit stark, med en omsättning på 260 miljoner kronor enligt de senaste offentliga siffrorna för 2019. En expansion till andra Europeiska länder är redan i gång, men man satsar även på att öka kännedomen på hemmamarknaden. 

Nu rullar Tibber ut en första varumärkeskampanj i Sverige, där man kallar andra el-aktörer för elektriska dinosaurier. 

– Med kampanjen vill vi, med glimten i ögat, belysa hur de traditionella elbolagen arbetar på ett uråldrigt sätt. De tjänar pengar på att sälja el vilket gör att de hela tiden har incitament att sälja mer. Vi däremot har inga sådana incitament, utan kan hela tiden stå på konsumenternas sida och hjälpa dem minska sin elkonsumtion. Det är bra för både planeten och våra kunders plånböcker. Vi menar att det finns ett smartare sätt att använda el och att det är hög tid att sätta kunden i fokus. Det är dags att tämja dinosaurierna, säger Elina Koivisto, chief marketing officer på Tibber, i ett pressmeddelande.

Kampanjen är framtagen av Tibbers marknadsavdelning tillsammans med Miltton Sverige. Den kommer att synas på rörliga skärmar utomhus, digitalt och i sociala medier. 

– Elektrisk dinosaurie! Så vill vi att människor ska tänka nästa gång ett elbolag försöker kränga el istället för att hjälpa människor förbruka den smartare. Världen behöver affärsmodeller som vågar gå mot strömmen. Tillsammans med Tibber ser vi verkligen fram emot att befolka den här idévärlden med fler roliga och sylvassa argument för att fler ska vända förlegade elbolag ryggen, säger Maria Widström, client director på Miltton. 

Det är inte första gången som Tibber väljer en något offensiv ton i sin marknadsföring. För drygt ett år sedan gick de ut i kampanjen #Slutaring, där de uppmanade konsumenter att skriva under en namninsamling om att förbjuda telefonförsäljning. En försäljningsmetod som används av deras konkurrenter. 

Arbetsgrupp:

Miltton Sverige

Maria Widström - Client Director

Viktor Halldén - Art Director

Hermes Holm - Creative Director

Frida Nordström - Project Lead

Magnus Ellsveden - Retouch

Mattias Bergqvist - Motion Designer

Rikard Larsson - Graphic Designer

 

Tibber

Elina Koivisto - Chief Marketing Officer

Christian Wilsson - Art Director

Sara Brolin - Copywriter

John Tersman Toll - Motion Designer

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

TibberMiltton

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.