Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Electrolux gör konstutställning om matsvinn och överkonsumtion

Publicerad: 3 november 2021, 09:08

Med samlingsutställningen ”Food for Thought” kurerad av Jonas Kleerup och Lina Aastrup, utforskar Electrolux möjligheten att känslomässigt öppna människors medvetande om det globala matsvinnet. Pr-kampanjen är framtagen av Isobar.


Ämnen i artikeln:

ElectroluxIsobar

Varje år slängs en tredjedel av all mat som produceras i världen, vilket motsvarar 1,3 miljarder ton mat till värde av cirka 1 biljon dollar. I en undersökning som Electrolux genomfört framkommer det att 88 procent av alla skandinaver anser att samhället behöver ta större ansvar för matsvinnet, samtidigt som endast 55 procent vill erkänna att de är en del av problemet.

Utställningen ”Food for Thought”  blir ett sätt för Electrolux att se om det finns en möjlighet att få människor att inse problematiken med globalt matsvinn genom konst. Kan konsten överbrygga gapet mellan vilja och agerande? Medverkande konstnärer är Bigert & Bergström, Anne Duk Hee Jordan och Pauline Doutreluingne, Maisie Cousins, Alicja Rogalska, Uli Westphal, Malin Molin, Kultivator samt Karl Grandin & Gustav Karlsson Frost. Samlingsutställningen kureras av Jonas Kleerup och Lina Aastrup.

– Samtidskonst är ett alternativt sätt att bearbeta och presentera idéer och problem. Konst väcker frågor och låter betraktaren vara den som avgör berättandet. Med utställningen vill vi genom olika konstformer och konstnärer skildra en helhet som pekar på ett ifrågasättande av matsvinn och konsumtion, säger Jonas Kleerup, ansvarig kurator i en kommentar.

”Pretend You’ve got No Money” / Alicja Rogalska.

Still from ”Dinner with Cows” / Kultivator

”Beer Baby” / Karl Grandin & Gustav Karlsson Frost

Utställningen är ett nordiskt initiativ i samarbete med Electrolux Food Foundation, en oberoende icke vinstdrivande stiftelse grundad 2016, vars fokus är att inspirera till ett hållbart sätt att hantera och konsumera mat, med målet att göra hållbar konsumtion och matlagning det föredragna valet år 2030.

– Debatten om matsvinn är inte ny och oavsett hur hemsk bild man redovisar genom siffror och statistik, finns det en tendens att det förblir just bara siffror och statistik. Det blir allt tydligare att vi behöver hitta nya sätt att belysa problemet för att vi alla ska ta ett större ansvar och faktiskt börja agera, kommenterar Malin Eriksson, Marketing Activation Lead & PR Nordics, Electrolux 

 

”Food for Thought”

Arbetsgrupp Isobar

Nikolaj Alepliotis – Projektledare

Erik Olsson – Art Director

Paul Martinsson – Copywriter

Andreas Sjöstrand – Head of PR

Axel Scholtzé – PR Specialist

Elina Gustafsson – Produktionsledare
Johanna Segerstråle Kjellin - Final Art

Emelie Dahl - Design

Helena Garcia - Motion

Kund:

Malin Eriksson, Electrolux



Electrolux Food Foundation arbetar mot 2030-målet med ett flertal olika initiativ. Bland annat genom att undervisa över 40 000 barn i hållbar mathantering i projektet ”Food Heroes”, utbildat 3 000 blivande kockar i hållbar matlagning samt arbetstränat 400 jobbsökande kvinnor tillsammans med Yalla Rinekby, lansera plattformen Replate.com i samarbete med Worldchefs och AIESEC, samt donera minst 3 miljoner måltider till människor i nöd tillsammans med Röda Korset, nu senast genom en stor insats till afghanska familjer.

 

”Food for Thought”


”Food for Thought” öppnar den 4 november i konsthallen på Sergelgatan 16, och är öppen för allmänheten 5–7 november.

Bigert & Bergström, Alicja Rogalska, Uli Westphal, Malin Molin, Anne Duk Hee Jordan & Pauline Doutreluingne, Kultivator, Maisie Cousins samt Karl Grandin & Gustav Karlsson Frost

Kurerat av: Jonas Kleerup och Lina Aastrup

 

Ämnen i artikeln:

ElectroluxIsobar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.