Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Elgiganten försöker ge fotbollssupportrar en anledning att gilla VAR

Publicerad: 3 Juli 2020, 08:08

Under resten av Premier League kommer Elgiganten i Danmark erbjuda rabatt på tv-apparater baserat på i vilken matchminut domarna blåser av för videogranskning.


Ämnen i artikeln:

ElgigantenNord DDB

Frågan om videogranskning inom fotboll, VAR, har sedan systemet häromåret introducerades varit en het potatis bland fotbollssupportrar. Somliga anser att det tar död på fotbollens naturliga flyt medan andra anser att det inte är mer än rätt att domarna får hjälp att ta rätt beslut. Många andra är så trötta på själva diskussionen att de ilsknar till så fort VAR nämns.

Under gårdagskvällen möttes ettan och tvåan i Premier League, Liverpool och Manchester City. För att ge fotbollsfans en anledning att faktiskt tycka om VAR genomförde Elgiganten i Danmark i samarbete med Nord DDB en kampanj där tittarna fick rabatt beroende på i vilken matchminut domaren tecknade för VAR-granskning. VAR i 30:e minuten? 30 procents rabatt och så vidare till ett tak på 45 procents rabatt. När domaren ska signalera till spelarna att en händelse ska videogranskas gör hen en ruta med fingrarna. Exakt vilken modell som skulle rabatteras avgjorde Elgiganten genom att försöka tolka vilken typ av tv det var domaren tecknade med sina fingrar.

– Sen VAR introducerades har det varit omstritt och engagerat i princip alla fotbollssupportrar varav de flesta inte varit så nöjda. På Elgiganten älskar vi dock teknik så mycket att när andra ser ett moment som stör spelet ser vi bara ett tecken för tv, säger Jimmi Frederiksen, CMO/CDO på Elgiganten.

Kampanjen kommer att löpa under resten av Premier League-säsongen. Facit efter första matchen? I den 95:e matchminuten blåste domaren Martin Atkinson i pipan och gjorde tv-tecknet.

– Elgiganten är ingen officiell sponsor av Premier League men med den här kampanjen ”hijackar” vi oss in i det hela till en minimal kostnad, säger Simon Higby, kreatör på Nord DDB.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ElgigantenNord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.